Vysílací práva na fotbal podléhají šílené inflaci, chtějí je streamovací platformy, říká šéf Livesportu

Pavel Krbec, Livesport

Pavel Krbec, Livesport Zdroj: e15 Michaela Szkanderová

Původně se Livesport soustředil na shromažďování sportovních výsledků na jednom místě, postupně se díky globálnímu dosahu stává jedním z největších mediálních domů v Česku. Zpravodajství Livesportu nyní oslovuje měsíčně 13 milionů čtenářů po celém světě, brzy se chce česká společnost, kterou vlastní z 90 procent Martin Hájek, dostat na dvojnásobnou metu. „Kdybych dnes to zpravodajství vypnul, tak pravděpodobně bude hospodářský výsledek celé firmy lepší. Ale byla by to chyba, celé společnosti to obrovsky pomáhá,“ říká v rozhovoru pro e15 šéf společnosti Pavel Krbec. 

Ve vedení Livesportu jste od konce roku 2022. Jak se za tu dobu firma proměnila? Posunul jste ji tam, kam jste chtěl?

Jednou z velkých změn je, že jsme hodně sáhli do vývoje, to zvenku není vidět. Pracují tam extrémně schopní lidé, ale spousta z nich nezažila život venku. Proto si naše platforma s sebou táhla velký technologický dluh, měli jsme obrovskou kouli na noze. Minulý rok jsme udělali velkou restrukturalizaci ve vývoji, přivedli jsme nového technického ředitele a společně s lidmi, co tu už byli, občerstvují naši platformu. To je jedna velká a neviditelná věc, která firmou hodně zahýbala, má to zvýšit naši schopnost doručovat nové technologické funkce. Tým dnes odvádí výbornou práci, naskakuje na nové trendy, a naopak zahazuje staré technologie. Lidé, co tady pracují, by vám řekli, že to je největší změna. 

Pro naše uživatele je určitě největší změna zpravodajství, které stále rozšiřujeme. Tým je postaven kolem Alana Záruby. V přízemí stavíme krásné a moderní studio na natáčení videí, bude to unikátní věc, na rozdíl od televizí v tomto nejsme zatížení technologickým dluhem. Byl jsem na Nově, když se měnilo rozlišení z SD na HD, a velké televize zkrátka mají těžkotonážní způsob práce, my to děláme úplně z nuly. Na to se opravdu těším. 

Budete tam natáčet rozhovory? Jaký je plán? 

Budeme se snažit dělat statisticky zaměřené pořady. Bylo by obrovské lákadlo začít kupovat práva na Premier League a streamovat ji pro naše brazilské nebo italské publikum, to ale dělat nebudeme. Například před začátkem El Clásica (zápas mezi Barcelonou a Realem Madrid – pozn. red.) dáme našim uživatelům nálož sportovních dat jako nikde jinde formou videopořadu. Před zápasem jsou všichni na to nabuzení, chtějí nasávat informace jako houby a my jim tento zážitek poskytneme. A dokážeme to dělat s grafikou, která bude nevídaná. 

Jak myslíte nevídaná? 

Máme tu výhodu, že to stavíme na zelené louce, nebudeme tam mít zoufalý stoleček, u kterého sedí moderátor a moderátorka a za nimi je takzvaná klíčovací plocha pro grafiku. Ne, bude to úplně jinde. Navíc my sedíme na datech, Livesport je jimi posedlý a to je rozdíl oproti klasickým médiím, která řeší spíše věci navázané na sportovní zážitek tak, jak ho vidíte v televizi. My ale máme přehled o všech datech. Myslím, že to bude fakt dobré a jiné. 

V jakých jazycích to budete streamovat? 

Do Alana Záruby neustále tlačím, aby klidně začal češtinou, ale že to je jen ověření funkčnosti konceptu. Je potřeba hned to začít tlačit do angličtiny, italštiny, brazilské portugalštiny a podobně, zkrátka se koukat na naše hlavní trhy. Čeština je komfortní, mluvíme s ní tady, sedíme přece jen v Nových Butovicích. Nikdy ale nesmíme podlehnout tomu, že žijeme ve střední Evropě, naši zákazníci jsou totiž všude po světě. Všichni teď budou žít fotbalovým Eurem, ale pro nás je možná důležitější jihoamerická Copa America, která se bude hrát ve stejnou dobu. Nesmíme se nechat chytit do pasti Eura, které je za hranicemi. 

Budeme to dělat z Nových Butovic. Alan hledá lidi, kteří mluví brazilskou portugalštinou, měli bychom mít i rodilé mluvčí pro angličtinu, italštinu, španělštinu. Nebudeme stavět studia v zahraničí, v tomhle jsme hodně centralizovaní. Tým Alana Záruby zároveň experimentuje se strojovým překladem, tedy že bychom to moderátorům vložili do úst, takže je možné, že u některých jazyků, u kterých nebudeme mít od začátku konkrétní mluvčí, to vyřešíme takto. 

Zpravodajství jsme se lehce dotkli, děláte ho už od poloviny roku 2022. Jak ho chcete dále rozvíjet? 

Redakční práce si extrémně vážím, má to pořád potenciál na dvojnásobný růst. V našich plánech máme nakreslené, že bychom se chtěli dostat na 25 milionů uživatelů měsíčně. Nevím, jak rychle se tam dostaneme, i když si myslím, že to bude docela brzy. Vícejazyčná redakce je úplně fantastická. Když náš anglický novinář napíše článek o zápasu Manchesteru United a Manchesteru City, uloží to do našeho vícejazyčného systému, tak se na to okamžitě vrhnou další redakce, převezmou ten článek pomocí aplikace DeepL, která udělá první hrubý překlad a redakce to následně učeše, aby tam nebyly ty nejhorší chyby.

Skutečně vám stačí na hrubý překlad DeepL?

DeepL i Google překladač jsou ve fotbalovém žargonu výrazně horší než v obecném překladu, moc jim to nejde, to učesání tak vyžaduje docela dost lidské práce, ale stejně je to obrovský pokrok. Normálně by na to byla potřeba dvojnásobná redakce. Fantastické na tom je, že když bude hrát třeba Porto zápas v tamní lize, tak o tom náš portugalský redaktor napíše výborný článek, přeloží to a my tím v Česku získáme perfektní text, který popisuje předzápasové informace o Portu, které byste buď nikdy nedokázal napsat, nebo by vám to trvalo půl dne. 

Pavel Krbec, Livesport

Cílíte na 25 milionů uživatelů měsíčně? 

Cílíme ještě výš. Alan Záruba chce, aby co nejdříve návštěvnost zpravodajství začínala dvojkou. 

Teď je to tedy kolik? 

Teď jsme zhruba na 13 milionech uživatelů měsíčně. Máme to poskládané z více regionů, teď nás třeba táhl AFCON (Africký pohár národů – pozn. red.), kdy naše francouzská redakce lákala pozornost i z afrických zemí, to byla hezká injekce návštěvnosti. Ale vždy se děje něco, třeba Euro a Copa America. 

Pomáhá vám to přivádět nové uživatele? 

Trochu jo. Ale pořád týmu Alana Záruby říkám, že pro mě není důležité, jestli to přivádí nové uživatele, pro tenhle účel máme perfektní původní výsledkovou část. Pokud jeho tým dokáže, že uživatelé u nás tráví víc času a poskytneme jim ještě větší komfort, tak já budu plně spokojený. Zároveň to otevírá dveře ke spoustě zajímavé reklamy, která chce být u zpravodajství, ale nechce být vedle toxických záběrů rozbořené Gazy, tedy bez politiky a krve. A to my jim dáváme.

Je vidět, že některé značky už toho mají plné zuby, nechtějí se přiklánět u konfliktů na jednu nebo druhou stranu a jsou nešťastné, když se jejich reklamy motají kolem článků, se kterými úplně nesouhlasí. U nás se může maximálně stát, že nesouhlasí s výsledkem fotbalového zápasu, to je tak všechno. 

Jde v současné době už o ziskový projekt? Nebo se na tohle zatím vůbec nekoukáte? 

Tým, který na tom pracuje, netrápím s vnitřními finančními výsledky. Každý, kdo pracuje v tak velké firmě, ví, že když budeme chtít udělat zpravodajství ziskové, tak bude ziskové. Kdybych dnes to zpravodajství vypnul, tak pravděpodobně bude hospodářský výsledek celé firmy lepší. Ale byla by to chyba, celé společnosti to obrovsky pomáhá. Kdybych to vydělil jako samostatnou společnost a vedl si všechno účtování, kolik to stojí, tak si myslím, že bychom se do zisku dostali někdy v tomto roce. Ale to není naším cílem, tím je využití synergií s naší výsledkovou částí. A to si myslím, že se daří.

Oproti normálním mediálním domům máme komfort, že netřeme bídu, jsme super stabilní společnost, děláme ziskový byznys. Rozhodli jsme se, že budeme dělat zpravodajství a budeme ho dělat s mezinárodním dosahem. Není to tak, že bychom z toho nyní museli dostat nějaké větší množství peněz. To raději budeme bojovat o to, abychom měli větší dosah a tržby se budou k tomu úměrně zvyšovat. 

Pavel Krbec

Vystudoval matematicko-fyzikální fakultu na Univerzitě Karlově, poté pracoval v IBM. následně šel do TV Nova, kde byl u zamykání obsahu na platformě Voyo. Pak přešel do skupiny PPF, kde se podílel na rozvoji streamovací platformy Viaplay v severských státech a poté na internetových aktivitách společnosti Home Credit. Před přesunem na post generálního ředitele Livesportu stihl ještě dvouroční angažmá v online srovnávači finančních služeb Rixo.  

Kolik máte celkem novinářů? 

Máme hodně freelancerů v různých zemích, takže to číslo je kolísající. Třeba na Copa America určitě nabereme více lidí, myslím si, že vyloženě stálých novinářů bude kolem sedmdesáti, redakcí je 14. Ne každý pro nás dělá na plný úvazek. Pak je otázka, jestli do toho nepočítat i audiokomentátory, kterých je zhruba 200. Ti jsou ale primárně ve výsledkové části, tedy že si někdo například při jízdě autem pustí komentovaný zápas. Nechci o tom ale přemýšlet, že by tým zpravodajství byl nějak oddělen od výsledků, to nemá smysl. Sportovní výsledek je koneckonců zřejmě nejkratší zpravodajská informace, kterou dokážete k lidem dostat. 

Pravidelně sleduji fotbal a při letmém pohledu zvenčí mám dojem, že se u něj v posledních letech mění byznysová dynamika. Poměrně dlouho se v Evropě řešila fotbalová Superliga, v Česku byla násobně navýšena částka za vysílací práva, bojové sporty se více prosazují, což dokazuje i třeba český Oktagon, šipky dokážou přitáhnout své publikum. Cítíte nějakou změnu? 

Fotbalová vysílací práva podlehla šílené, ale opravdu šílené inflaci. Tradičních televizí je mi vážně líto, když vidím, co za to musejí zaplatit. Do toho se po sportu hladově koukají i streamovací platformy, Apple například vykoupil práva na americkou fotbalovou soutěž MLS, Amazon taky vystrkuje růžky. To bude pro vysílatele další úder, budou si muset rozmyslet, jestli mohou práva udržet. Myslím, že kolegové v O2 TV a na Nově se pořád děsí chvíle, kdy třeba Amazon přijde a koupí práva na anglickou Premier League pro celou Evropu. V tu chvíli bude utrum. Taková chvíle dříve nebo později přijde. 

Vnímáte tedy větší centralizaci vysílacích práv? 

Určitě, když se bavím s lidmi z velkých platforem, tak přemýšlejí o tom, jestli si vysílací práva nemají koupit a ostatní vygumovat. Samozřejmě Premier League dělá na své straně výpočet, jestli rozporcovat práva a prodat to zvlášť pro jednotlivé země. Ale v jednu chvíli, když přijde velká platforma a dá na stůl obří balík peněz, tak se může stát, že to skončí. A to bude těžké. Je to vidět i na sledování Premier League u nás.

Naše liga je důležitá pro uživatele u nás, ale mimo Česko nikoho moc nezajímá, paradoxně podobné to je i u Bundesligy, kterou sledují hlavně německy mluvící země, maximálně když tam hraje nějaký silný hráč z Polska nebo Česka, tak vidíte, že se to projeví i jinde. Ale nikoho to jinak nezajímá, v Brazílii se nikdo nekouká na výsledky Bundesligy. Ale Premier League sjednocuje celý svět, sledují to v Africe, Brazílii i v Asii. Té lize se podařil téměř marketingový zázrak. 

Pavel Krbec, Livesport

Minulý rok jste říkal, že jste nabrali velké množství lidí, kteří teprve budou muset prokázat, jestli se stanou přínosem pro vaše příjmy. Povedlo se to? Nebo jste se museli s nějakou větší porcí zaměstnanců rozloučit?  

Myslím, že jsme minulý rok dosáhli jednoho z nejlepších výsledků v historii, ale to neznamená, že by ten výrok neplatil. Livesport nesmí ustrnout a každá firma, která není ochotná se měnit a přizpůsobovat se novým okolnostem, dřív nebo později skončí. Nespadli jsme do toho, ten úkol jsme splnili, ale není to tak, že bychom to odškrtli a šli hajat. Tohle se bude dít pořád dokola, v tomto je online svět extrémně tvrdý, ta práce nikdy nekončí, protože když si to řeknete, tak skončíte jako AltaVista (zaniklý internetový vyhledávač – pozn. red.). Bitva pokračuje.

Vidíme spousty příležitostí, musíme jich využít. Jižní Amerika je pro nás ještě hodně nevytěžená, náš online podíl tam je výrazně menší než v zemích západní a střední Evropy. Máme před sebou spoustu práce a musíme se rozhodnout, kam chceme směřovat. Fotbal je pro nás nejdůležitější, ačkoliv se blíží mistrovství světa v hokeji a jsou tady na to všichni natěšení, tak třeba zmíněná Copa America je pro nás důležitější. Hokej totiž sleduje jen pár národů ve střední, severní Evropě a v Kanadě, v USA dostává hokej pořádně na frak, je pod stále větší tlakem fotbalu. Ale tohle je past, která tady na nás všechny číhá. 

Nedávno Apple oznámil, že vstupuje do světa sportovních výsledků s novou aplikací. Je to pro vás hrozba? 

Může to být spouštěč většího zájmu. Apple ukáže našim potenciálním uživatelům, že existují sportovní aplikace, spousta lidí to stále neví. Apple mě tím posledním výstřelem překvapil, koukal jsem se na hodnocení v obchodech s aplikacemi a měli tam těsně po spuštění hodnocení jen něco málo přes tři z pěti hvězdiček, což je u firmy, která je posedlá uživatelským zážitkem, překvapující. Myslím si, že to prostě nezvládli.

Na druhou stranu je to prostě Apple, takže to budou vylepšovat, bude je to štvát, ale také se může stát to, co se stalo s aplikací Threads. Měla hned po spuštění u uživatelů průměrný čas kolem patnácti minut a teď už to jsou jen čtyři minuty, Meta se pustila do něčeho, co neměla dělat. Ale je možné, že si Apple odškrtl jen další produkt. To nic nemění na tom, že Apple má schopnost samoočisty, vylepší to.

Naší výhodou je, že to je náš hlavní produkt, Apple sleduje příliš mnoho zajíců. Je možné, že pokryje nějaké základní potřeby uživatelů, ale to pro nás může být šance, když jim nabídneme opravdovou službu a zahrneme je daty. Může to být ale zajímavé z pohledu Apple TV, kterou sám používám, protože když už se do toho Apple pustil, tak to může být akviziční nástroj právě pro Apple TV. Ale to by znamenalo, že by musel kupovat obrovské množství sportovního obsahu. Peníze na to má. 

Na internetu se v současné době zamyká spousta typu obsahu, přemýšlíte také o nějaké změně tímto směrem? Například dát část zpravodajského obsahu za předplatné? 

Někdy nám bleskne hlavou, jestli bychom nějaký exkluzivní obsah neměli dát za paywall. Ale na rozdíl od mediálních domů, které to dělají pod strašným tlakem boje o přežití, to dělat nemusíme. Když do něčeho nejste tlačení, tak vám to nechává svobodu rozhodování a to je komfort, který máme. Mám ten přepych, že se můžu jen dívat, jak mediální domy páchají harakiri, když zamykají obsah a skáčou tak bez rozmyslu ze skály, protože to nedokážou vyhodnotit. My to dělat nemusíme, teď nic zamykat neplánujeme.

Přemýšlíme o tom, že kdybychom udělali nějaký opravdu super speciální obsah, tak že bychom ho dali dostupný za předplatné, ale nebylo by to tak, že bychom uživatelům něco sebrali a zamkli. Já jsem byl jedním z lidí, kteří byli u zamknutí Voya na Nově, a pro uživatele zvyklé na obsah zdarma to bylo bolestivé.