Windows 8 navrátí počítačový trh k růstu, tvrdí prezident Lenova

Lenovo

Lenovo Zdroj: profimedia.cz

Prodeje osobních počítačů se výrazně propadly také v České republice. Podle údajů analytické společnosti IDC se ve třetím čtvrtletí tohoto roku prodalo o 14,5 procenta méně počítačů a notebooků než ve stejném období v loňském roce. Prakticky všichni výrobci počítačů meziročně prodali méně strojů a jediným, kdo dokáže přesvědčivě růst, je čínské Lenovo.

Vývoj na českém trhu tak kopíruje trend, který se projevil po celém světě. Společnosti IDC a Gartner hlásí, že prodej počítačů v posledním čtvrtletí celosvětově spadl o 8 procent, což je největší propad od roku 2001. Česko je na tom tak se 14 procenty ještě hůře. Globální čísla se projevují také na výsledcích jednotlivých společností, propady hlásí jak firmy typu HP a Dell, tak společnosti jako Microsoft a Intel.

Český trh s notebooky klesl dokonce o 16 procent, klasické stolní počítače si pak odepsaly jednu desetinu. Celkově se ve třetím čtvrtletí prodalo 293 tisíc kusů počítačů a potvrzuje se tak dlouhodobý propad trhu, který klesá poslední dva roky.

Sebevědomé Lenovo

Největší meziroční propad prodejů zaznamenala stále ještě jednička na trhu HP. Ta aktuálně drží vedoucí více než 21procentní tržní podíl, oproti loňskému třetímu čtvrtletí ale prodala o 30 procent počítačů méně. O 27,5 procenta méně prodal druhý Acer, který ovládá necelých 20 procent trhu. Čtvrtý Asus v prodejích ztratil 3,9 procenta a pátý Dell odepsal 13,2 procenta. Zbytek výrobců, vyjma Lenovo, ztratil více než 15 procent.

Právě Lenovo se dokázalo vyhoupnout na třetí místo na trhu, když meziročně prodalo o více než 43 procent počítačů více a patří mu tak 18,1 procenta trhu. Čínská firma, která počítačový byznys odkoupila od společnosti IBM, rostla o více než 10 procent globálně a už 14 kvartál za sebou dokázala růst rychleji, než celý počítačový trh.

„Jsme jedna z mála PC společností, která skutečně investuje do inovací,“ říká v rozhovoru pro E15.cz Gianfranco Lanci, prezident Lenova pro Evropu, Blízký východ a Afriku a bývalý nejvyšší šéf Aceru. „Máme strategii nazvanou Protect and Attack, v rámci které se snažíme držet silné postavení na dobytých trzích a posilovat na těch, ve kterých ještě nejsme jedničkou.“ Lenovo postupně obsazuje prvenství na lokálních trzích, což ho letos vyneslo na celosvětovou globální jedničku. „První místo chceme obsadit také na českém trhu,“ dodává Lanci a zmiňuje, že právě střední a východní Evropa jsou pro firmu aktuálně velice důležité trhy.

HP v Česku stále vede, meziročně ale prodalo skoro o 31 procent počítačů méně.HP v Česku stále vede, meziročně ale prodalo skoro o 31 procent počítačů méně. | Jan Sedlak

Odhady do budoucna ale říkají, že počítačový trh neporoste, spíše naopak. „To ovšem není problém pouze počítačů, ale i dalších odvětví,“ argumentuje Lanci. „Trh je slabý.“ S tím souhlasí i analytici. „Trh byl oslaben negativním spotřebitelským sentimentem,“ popisuje Petr Švagrovský z IDC. „Svojí roli sehrály i značné meziroční výkyvy směnného kursu, nedostatek velkých projektů, omezená dostupnost evropských fondů (ESF) v důsledku korupčních afér, jakož i všeobecná nejistota v evropském prostoru v souvislosti s evropskou dluhovou krizí.”

Nadechnout se díky Windows 8

Zvednout poptávku po výpočetních strojích by podle regionálního šéfa Lenova měly Windows 8. „Nový systém navrátí trh k růstu,“ věří. Motorem mají být údajně především dotyková zařízení všeho trhu, která podle Lanciho oslovují především mladé uživatele. „Na trh míří nová verze operačního systému a bylo nutní snížit hladinu zásob se starým systémem,“ doplňuje Švagrovský k aktuálním prodejním výsledkům.

Podobně mluví také zástupci HP. „Předpokládáme, že Windows 8 trh posílí,“ vzkazuje zástupkyně propadající se firmy Yveta Holečková. „Zákazníky nový systém zajímá. Zejména zařízení s dotykovými displeji.“ Ne všichni ale toto nadšení sdílí, více o tom v našem předchozím článku. Microsoft nicméně systému věří a z Windows 8 chce mít největší platformu a ekosystém na světě.

Jednou z mála počítačových oblastí, která v Česku roste, jsou stolní all-in-one počítače podobné iMacu. „Tyto modely jsou pro zákazníky skutečně velice atraktivní a atraktivita ještě více roste s přechodem na Windows 8 a dotyky,“ tvrdí Gianfranco Lanci. Naopak z trhu prakticky mizí dříve populární netbooky. „Netbooky se blíží konci svého životního cyklu,“ konstatuje analytik IDC. Nahradit je mají, kromě tabletů, i ultrabooky.

Analýza IDC i v rámci českého trhu souhlasí s tím, že i když trh aktuálně není silný, prodeje chytrých mobilních zařízení rostou. „Trh velice dobře přijímá inovace. I přes špatný spotřebitelský sentiment se tedy velice dobře daří tabletům, které stále více kanibalizují trh počítačů,“ říká Švagrovský a potvrzuje tak globální trend.

A právě v této oblasti si Lenovo oproti tradiční konkurenci věří. Firma novodobou éru a snaží se na trh uvádět různé druhy přístrojů tak, aby se trefila do vkusu drtivé většině zákazníků a ti měli z čeho vybírat. „V prodeji tabletů už jsme velice úspěšní,“ tvrdí Lanci, „a máme hezčí design, než konkurenci,“ dodává chlubivě a sebevědomě. Čínská firma má podle jeho slov také velice silnou partnerskou síť, což v prodejích pomáhá. Lenovu nicméně do karet hraje i to, že HP řeší své vlastní interní problémy a dříve silný hráč Dell se od spotřebitelských přístrojů vzdaluje směrem k datovým centrům a počítačům s vyšší marží.

Uvedení tabletu Surface od Microsoftu na trhu prý Lenovu nijak neškodí. „Se Surface nevidíme žádný dopad na naše produkty a prodeje,“ uzavírá Lanci.