Z ČT1 zmizí reklama, na dvojce zůstane | E15.cz

Z ČT1 zmizí reklama, na dvojce zůstane

ilustrační foto
ilustrační foto
• 
ZDROJ: CTK/Horazny Josef
Dušan Kütner

Dušan Kütner

Z vysílání České televize zmizí od příštího roku reklama na hlavním kanále ČT1 a ze zpravodajské stanice ČT24. Zůstane na ČT2 a sportovním programu ČT4, a to ve výši půl procenta vysílacího času. Rozhodli o tom dnes poslanci, kteří schválili novelu zákona o České televizi a dalších souvisejících zákonů.

Poslanci se novelou zabývali opět po dvou měsících poté, co ji schválil Senát, ovšem s pozměňovacími návrhy. S návrhy většina poslanců vyjádřila souhlas a novelu dnes schválili v senátním znění. Ze 177 přítomných poslanců pro novelu hlasovalo 137, proti bylo 24. Aby novela začala platit, musí ji ještě podepsat prezident.

Česká televize také nebude moci vysílat teleshopping a nebude moci umisťovat reklamní sdělení na její webové stránky. Do budoucna se tak veřejnoprávní stanice hodlá více zaměřit na umisťování výrobků firem do pořadů za peníze, takzvaný product placement, a na sponzoring. Podle dřívějšího vyjádření obchodního ředitele ČT Roberta Kvapila přijde televize po vstupu novely v platnost zhruba o 100 milionů z teleshoppingu a 80 milionů ze sponzoringu.

Hrozí omezení trhu?

Omezení reklamy ve vysílání České televize bude znamenat snížení celkových výdajů na inzerci až o desítky milionů korun. Uvedl to prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace (AČRA M.K.) Pavel Brabec, podle kterého to mimo jiné poškodí TV Barrandov.

Na omezení reklamy podle Brabce vydělají především komerční televize. „Když ubude na jedné straně, tak přibude na té druhé,“ řekl ČTK Brabec. Část peněz, které zadavatelé vkládají do reklamy na ČT, podle něj však z reklamního trhu zmizí úplně. „Ten reklamní trh nebude reagovat tak, že to slepě přerozdělí jinam,“ míní Brabec. Svůj názor opírá o podobné zkušenosti z minulých let a jiných typů inzerce.

Nespokojená je s novelou zákona Česká televize. „Zachování reklamy na ČT2 považujeme za nešťastné pro diváky tohoto okruhu pro náročnějšího diváka a neproduktivní pro potřeby generování peněz na zákonem určené potřeby,“ uvedl mluvčí ČT Ladislav Šticha. Je podle něj naprosto zřejmé, že dojde k výraznému propadu příjmů oproti současnému stavu a zásadnímu propadu ve srovnání s příjmy, které mohla generovat ČT1.

Z trhu by podle Brabce mělo zmizet deset až 15 procent peněz, které firmy do reklamy na ČT vložily. Loni se reklama na celkových výnosech ČT ve výši 7,3 miliardy korun podílela 530 miliony korun. Z trhu by tak mohlo zmizet téměř 80 milionů korun.

Barrandov protestuje

Změna zákona podle Brabce poškodí i TV Barrandov. Ta funguje kratší dobu než ostatní velké celostátní televize Nova a Prima a své výdaje do vysílání a příjmy z reklamy teprve stabilizuje. Dvě procenta z příjmů z televizní reklamy, které budou muset komerční televize dávat na podporu fondu české kinematografie, podle Brabce pro ni budou znamenat značnou částku. „Myslím si, že ta situace, která nyní nastala, jim (TV Barrandov) nijak neulehčuje,“ řekl Brabec.

Veřejnoprávní stanice dosud příjmy z reklamy musela ze značné části dávat do státního fondu kinematografie; od příštího roku budou do fondu místo ČT přispívat komerční televize, a to ve výši dvou procent ze svých čistých reklamních příjmů. Nova a Prima s tím souhlasí, nová digitální stanice TV Barrandov je ale proti a dvouprocentní příspěvek považuje za diskriminační.

Novela je navázána na nastupující konec televizního analogového TV vysílání. Oficiálně skončí v Česku 11. listopadu, poslední oblast přijde o tento signál příští rok v červnu. Právě na návrh senátorů bude ČT do června roku 2012 z výnosů z reklamy přispívat na přechod k digitálnímu TV vysílání. ČT si také bude moci z výnosů z reklamy odečíst náklady na jejich správu.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.