Ze zábavy puberťáků šlapající byznys: příjmy části youtuberů už dosahují milionů dolarů ročně

Youtuber Kovy

Youtuber Kovy Zdroj: osobní archiv

Miliony dolarů ročně vydělávají v současné době nejpopulárnější youtubeři, tedy lidé, kteří zveřejňují na internetu vlastní videa. Témata jsou přitom mnohdy banální, ale ze života obyčejných lidí. A to je jedním z hlavních důvodů, proč se z této činnosti stal v posledních asi deseti letech doslova fenomén.

Sledovanost youtuberů, jimž se takto říká podle internetového serveru pro sdílení videí YouTube, přináší také obrovské reklamní zisky. Dá se ale využít i k získávání peněz na charitu či například k volební kampani, jako to před pár dny udělala spolková kancléřka Angela Merkelová.

Autoři domácích videí, kteří jsou často populárnější než celebrity ze světa filmu a hudby, získávají své fanoušky právě tím, že jsou "jedni z nich". Odkrývají své soukromí, takže řadě lidí mohou pomoci vyrovnat se s různými problémy. Přínosná mohou být také všelijaká instruktážní videa od témat vytváření účesů a make-upu až po rady, jak umýt nejlépe WC.

Někteří youtubeři propagují práva menšin. Například jeden z nejsledovanějších Američan Tyler Oakley (28), který loni vydělal šest milionů dolarů (asi 133 milionů korun), přispívá na nadaci, jejímž cílem je prevence sebevražd mezi mladými homosexuály. Od roku 2007 zveřejňuje gay Oakley komediální videa, díky pozdější popularitě ale udělal například i videorozhovor s Michelle Obamovou či Hillary Clintonovou.

Nejsledovanějším youtuberem na světě je sedmadvacetiletý Švéd Felix Kjellberg, který si říká PewDiePie. Proslavil se zejména takzvanými Let's Play výstupy, v nichž komentuje různé videohry. První účet na YouTube jako PewDiePie si registroval v roce 2010 a za dva roky měl milion odběratelů. Dnes jich má přes 56 milionů a je nejvíce vydělávajícím youtuberem na světě, loni vydělal 15,5 milionu dolarů (asi 345 milionů korun).

Kjellberg, jehož v roce 2016 časopis Time zařadil mezi 100 nejvlivnějších lidí světa, své popularity využívá i k získávání peněz na charitu, například pro dětské nemocnice, pro boj s AIDS v Africe, pro Světový fond na ochranu přírody (WWF) či pro organizaci Save the Children.

Jako youtuber začínal například i, dnes slavný, kanadský zpěvák Justin Bieber (23). Videa, na nichž jako teenager zpíval coververze písní známých hudebníků, začala dávat jeho matka na YouTube, kde ho objevil lovec hudebních talentů.

Youtuberství ale není jen záležitostí teenagerů a mladých. Už v jeho začátcích se stal v roce 2006 youtuberem s nejvíce odběrateli anglický penzista Peter Oakley. Tehdy osmdesátiletý Oakley, vystupující pod pseudonymem geriatric1927, na kratičkých videích sdílel mimo jiné své zážitky z druhé světové války či vyprávěl o své životní lásce k motorkám. Poslední video zveřejnil v únoru 2014, asi měsíc před smrtí.

Pro sledovanost svých videí jsou mnozí ochotni jít až za hranici vkusu či etiky. Například jeden z nejslavnějších youtuberů Američan Roman Atwood (34), který loni vydělal sedm milionů dolarů, se proslavil takzvanými pranks (scénami, v nichž je někdo zaskočen bizarními či dramatickými zprávami). Atwood například natočil svou přítelkyni, když jí sděloval, že zabil jejího tříletého syna, což nebyla pravda.

Tragicky skončila honba za sledovaností v americkém státě Minnesota. Před několika měsíci média informovala, že těhotná dívka zastřelila při natáčení videa pro YouTube svého přítele. Oba i několik přihlížejících věřili, že kulku zastaví encyklopedie s tvrdou vazbou, s níž si muž kryl hrudník.

Youtubeři a jejich fanoušci se každoročně scházejí na festivalu VidCon, který se poprvé konal v roce 2010 v americké Kalifornii. Letos se v Amsterdamu poprvé uskutečnila i evropská verze VidCon EU. Youtubeři zaměření na videa s "návody na krásu" se scházejí s fanoušky na akci BeautyCon. V ČR se pořádá festival Utubering.