Výstavba Rohan City je skutečností. Sekyra Group položila základní kámen

Druhá kancelářská budova z úvodní etapy projektu Rohan City, kterou navrhl architekt Jakub Cigler.

Druhá kancelářská budova z úvodní etapy projektu Rohan City, kterou navrhl architekt Jakub Cigler. Zdroj: archiv IPR

V kancelářské budově podle návrhu ateliéru AI Design Evy Jiřičné bude mít developer Sekyra Group sídlo.
Vizualizace první části developerského projektu Rohan City.
Rezidenční blok Diamanty Karlín od architekty Evy Jiřičné vyroste v první etapě.
Vítězný návrh od ateliéru Schindler Seko architekti, který je hlavním architektem druhé etapy.
Vítězný návrh ateliéru Schindler Seko architekti
17
Fotogalerie

Po třinácti letech příprav začíná developer Sekyra Group měnit Rohanský ostrov v Praze. Ve čtvrtek položil základní kámen první etapy, která zahrnuje dvě kancelářské budovy a dva bytové bloky. Na dvaceti hektarech vznikne postupně přes 3200 bytů, osm administrativních budov a základní škola. Hlavní město pak bude muset vyřešit park na dalších deseti hektarech rozvojového území a propojení Karlína s Holešovicemi novým Rohanským mostem.

„Záměrem je vybudovat novou městskou čtvrť, která bude evokovat autentické prostředí domova a která obnoví důstojnost vztahu města a řeky. To vše v zeleni a v blízkosti srdce metropole. Vznikne nové zelené centrum Prahy,“ řekl v rámci zahájení Luděk Sekyra, předseda představenstva společnosti Sekyra Group.

Vítězí Konsorcium Rohan, oznamovala Praha v červnu 2008 výsledek výběrového řízení na urbanistický rozvoj, pronájem a následný odkup lukrativních městských pozemků na Rohanském ostrově. Konsorcium vlastněné Sekyra Group s cenovou nabídkou 1,68 miliardy korun ve finále porazilo Development Pobřežní finanční skupiny J&T a společnost Avenzo Vice, která je nyní v likvidaci.

Zájem měla i řada zahraničních developerů působících v té době na pražském trhu. Skupina developera Luďka Sekyry tehdy měla po Praze mnoho velkých projektů, z nichž některé v době finanční krize po roce 2008 rozprodala.

Nezbavila se však velkých rozvojových lokalit bývalých nádraží na Smíchově a na Žižkově a také území na Rohanském ostrově. Původní plán začít stavět v letech 2009 až 2010 se však o více než deset let posunul. V roce 2018 rozvoj území posvětila rada hlavního města schválením urbanistické studie od ateliéru Pavel Hnilička Architekti.

Více bytů, méně sportu

„Celkový objem investice do Rohan City pravděpodobně přesáhne osmnáct miliard korun,“ říká dnes výkonný ředitel Sekyra Group Leoš Anderle. Původně firma uváděla patnáct miliard. Co stále platí, je důraz na bydlení. Rezidenční výstavba se ovšem z původních 1200 až 1300 bytů více než zdvojnásobila. Ze záměrů naopak časem vypadla nabídka volnočasových aktivit, kam měly patřit zelené lázně, plavecké bazény či zimní bruslení.

Sekyra Group od počátku příprav slibovala kvalitní architekturu. Už v první etapě vyrostou rezidenční a kancelářské objekty navržené ateliérem AI-Design architektky Evy Jiřičné. Druhou administrativní budovu navrhl architekt Jakub Cigler, další bytový blok studio EBM.

Druhá etapa Rohan City, která na západní straně naváže na existující projekt River Gardens, bude dílem více ateliérů, jejichž výběr vzešel z architektonického workshopu. V něm zvítězilo studio Schindler Seko, které je hlavním architektem této etapy o třech bytových blocích a kancelářských budovách.

Město řeší Rohanský most

Právě do této etapy má ústit plánovaný most, který spojí Karlín s Holešovicemi. Architekti už Rohanský most zahrnuli do svých návrhů a někteří s ním dokonce počítají jako s dominantou. Schindler Seko architekti pojali most pro automobilovou i tramvajovou dopravu, který povede v prodloužení ulice Urxova jako příležitost pro vznik bulváru kolmého na dopravní tepnu Rohanského nábřeží.

Územní plán ale dosud počítá s vedením mostu z ulice Thámova na karlínské straně do Komunardů v Holešovicích. Podle dřívějších studií by však tato varianta v Karlíně znamenala nutnost bourat budovy, protože by se tam nevešla nájezdová rampa.

V návrhu Metropolitního plánu je zanesena varianta, která počítá s napojením mostu v Karlíně na Urxovu. „Na naší straně Vltavy jsme připraveni. Architekti přišli s návrhem zvednout terén zastavitelného území tak, aby byl na úrovni mostu. Město zatím hledá řešení na holešovické straně,“ upřesnil Anderle.

Nová základní škola

V poslední fázi, která čítá tři etapy, má vzniknout 21 převážně rezidenčních objektů mezi stanicemi metra Invalidovna a Palmovka. Součástí je i nová základní škola.

„Historicky jsme se zavázali podílet na financování její výstavby šedesáti miliony korun. Vedle toho má ještě městská část Praha 8 svoji metodiku pro příspěvky developerů, takže konečná částka bude nejspíš vyšší,“ doplnil Anderle.  

Sekyra Group bude zároveň s výstavbou pokračovat v odkupu pozemků, jak stanoví smlouva s městem z roku 2008. Zatím developer odkoupil 1,6 hektaru pozemků z první etapy za více než 242 milionů korun. Odkup pozemků je totiž podmíněný získáním územního rozhodnutí. „Poslední fáze výstavby by podle dnešních plánů měla být dokončena do roku 2035,“ dodal Anderle.

Video placeholde
Prahu čekají v příštích letech velké změny • Videohub