Zdražovat služby bude i T-Mobile. Podniky v Česku aktivují inflační doložky

Zdražovat služby na základě inflační doložky se chystá také společnost T-Mobile.

Zdražovat služby na základě inflační doložky se chystá také společnost T-Mobile. Zdroj: Shutterstock

Inflační doložku se rozhodla využít například telekomunikační společnost O2.
2
Fotogalerie

Firmy v Česku začínají bojovat proti vysoké inflaci a související energetické krizi také uplatňováním takzvaných inflačních doložek. Ty jim umožňují zdražit služby a přenést rostoucí náklady za energie a jiné položky na zákazníky či odběratele. Podle některých ekonomů však tato praxe může způsobit, že míra inflace, a tím pádem i úrokové sazby zůstanou na vysokých hodnotách po delší dobu. 

Jak v pondělí upozornily Hospodářské noviny, k využití inflačních doložek nedávno sáhli například mobilní operátoři. Společnost O2 zvedla ceny za volání a mobilní data části svých firemních a nefiremních klientů o patnáct procent. Konkurenční Vodafone zdražil služby o devět procent. Ke stejnému kroku se podle zjištění E15 chystá i T-Mobile. „Ano, chystáme se využít inflační doložku u B2B zákazníků pro měsíční paušály některých fixních a ICT služeb ve výši 9,7 procenta. I nadále podporujeme naše zákazníky v jejich byznysu a celou inflační zátěž na ně nepřenášíme,“ napsal E15 Luboš Lukasík, ředitel segmentu T–Business Czech Republic.  

„Inflační doložky se celkem běžně používají v byznysových kontraktech, typicky u dlouhodobějších a opakovaných zakázek. Očekávám, že všechny podniky napříč obory, které je mohou na základě svých podepsaných smluv uplatnit, to s ohledem na momentální hospodářskou situaci udělají,“ podotýká hlavní ekonom poradenské společnosti Deloitte David Marek. 

Jak se počítá inflace?

Video placeholde
Jak se počítá inflace a co najdete ve spotřebním koši • Videohub

Podle ekonoma Michala Skořepy z České spořitelny by vedle telekomunikací mohlo letos dojít ke zdražování třeba na nájemním trhu nebo ve stavebním průmyslu. To E15 potvrdil i prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiří Nouza. 

„Pokud má zhotovitel ve smlouvě inflační doložku a její parametry mu ji umožní využít, tak tak učiní. Výrobci stavebních hmot a materiálů zase mají místo inflačních doložek ceníky. Podle vývoje na nákladové straně je aktualizují,“ vysvětluje Nouza. Mezi další odvětví, kterých se teoreticky může dotknout růst cen, patří kupříkladu licence na IT software, nájemné v obchodních centrech nebo školné na jazykových školách.   

Na aktivaci inflační doložky ekonomové nevidí nic nelegitimního. „Jde v podstatě o jakýsi automat dohodnutý předem oběma stranami jednajícími na základě tržních sil,“ říká Skořepa. „Firmám obecně v posledních čtvrtletích rostou náklady, a pokud je to možné, tak se snaží část z nich přenést na odběratele různými způsoby. Inflační doložka je jedním z nich,“ přidává se analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák. 

Odborníci se dále shodují, že do budoucna nejspíš poroste zájem firem zahrnovat inflační doložky do uzavíraných kontraktů právě na obranu proti velmi vysoké inflaci. Daný trend nicméně může mít neblahé dopady na tuzemskou ekonomiku.     

„Existuje riziko, že aktuální zdražování ve službách spustí sekundární inflační vlnu, která nás dostane do mzdově-inflační spirály. Inflace sice oproti současné úrovni zpomalí, bude se ale klidně i několik let držet na šesti nebo sedmi procentech a to je to největší zlo, jaké nás může potkat. Pro ekonomiku je tohle ještě horší scénář, než když inflace náhle vystřelí na patnáct procent a následující rok se vrátí do normálu,“ varuje Marek.  

„Jak ukazují čerstvá únorová data o vývoji jádrové inflace v eurozóně, tato hrozba je reálná, a to bohužel i v případě České republiky. Tím pádem by musely úrokové sazby zůstat vysoko po delší dobu,“ souhlasí Novák. Na základě Markova mínění ovšem mohou růst inflace ovlivnit také spotřebitelé. „Poskytovatelé služeb, jako jsou zmiňovaní mobilní operátoři, mohou zdražovat i díky tomu, že jim to poptávka dovolí,“ soudí expert.

Optimističtější pohled nabízí hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek. „Poštovní a telekomunikační služby byly ve spotřebním koši poslední skupinou, které se až do ledna zdražování téměř nedotklo. Osobně vnímám situaci tak, že téměř všechna odvětví již na energetickou krizi svou cenovou politikou zareagovala, zatímco telekomunikace chystají reakci teprve teď. Nové inflační vlny se proto neobávám, spíš vidím jeden z posledních projevů té dosavadní,“ myslí si Sobíšek.