Zellmer přebírá otěže ve Škodovce. V době plné strastí má automobilku vrátit na výsluní

Nový šéf Škody Auto Klaus Zellmer

Nový šéf Škody Auto Klaus Zellmer Zdroj: Škoda Auto

Výroba modelu Octavia v mladoboleslavském závodě Škody Auto.
2
Fotogalerie

V době, kdy ve všech třech závodech Škody Auto začíná celozávodní dovolená a z výrobních linek nebudou týden sjíždět nová auta, nastupuje do čela firmy nový šéf. Automobilku od 1. července povede dosavadní ředitel prodeje značky Volkswagen Klaus Zellmer. Příliš klidu si nedopřeje. V koncernu aktuálně probíhají klíčová jednání o budoucím směřování celé skupiny. Hraje se o budoucnost koncernových továren i o místa desítek tisíc zaměstnanců.

Zellmer se stává novým šéfem Škody v týdnu, kdy zasedá prezidium evropské a světové rady zaměstnanců koncernu Volkswagen. Právě na něm pokračuje koncernová diskuse o klíčových tématech. Skupina se potýká s celou řadou problémů, které musí vyřešit. Negativně na ni dopadá válka na Ukrajině a omezení obchodních vztahů s Ruskem. Dodavatelské řetězce zůstávají kvůli covidu narušeny a kvůli nim také výroba nových aut. Výrobcům aut stále chybějí čipy. Roste navíc tlak na urychlení nástupu elektromobility: země EU tento týden podpořily ambice Bruselu zakázat od roku 2035 vozy se spalovacími motory. To vše se děje v době, kdy inflace pádí směrem vzhůru a svět se podle ekonomů řítí do recese.

Stejně jako tomu je u ostatních značek v koncernu, může i budoucnost Škody v příštích měsících nabrat výrazně jiný směr, než kterým se automobilka ubírala doteď. Sama automobilka již dříve v jinak pozitivy nabité výroční zprávě konstatovala, že letos čeká „značné zatížení provozní činnosti v důsledku války na Ukrajině a výpadků v dodávkách některých dílů“. Na rozdíl od uplynulé dekády, kdy se její výkonnost poměřovala dle tempa zvyšování odbytu a navršování tučných zisků, bojuje hlavně o minimalizaci ztrát a provozních bolestí.

Odbory uvádějí, že se na koncernové schůzi bude tento týden v rámci takzvaného plánovacího kola 71 řešit budoucnost, vytížení závodů a tedy zaměstnanost. „V podstatě nikdy v historii spojení Škody a Volkswagenu nedošlo k tak zásadní věci při plánování budoucnosti, jako je takzvané plánovací kolo 71. Můj dojem je, že mnohé věci jsou již dávno definovány dopředu, a to z důvodu přežití koncernu Volkswagen. U dalších věcí se bude hovořit o solidaritě, ale ta začíná až tam, kde mají plně vytížený závod a musejí část vytížení předat jinam,“ říká předseda škodováckých odborů Jaroslav Povšík. Mezi zaměstnanci panují především obavy z toho, že koncern v brzké době přistoupí k výraznějšímu propouštění.

Konkrétní program jednání však není veřejnosti dostupný. Není tak zatím jisté, do jaké míry se případné změny dotknou právě Škody. Mezi odbory panují obavy především o budoucnost závodu ve Vrchlabí.

Zatímco v Mladé Boleslavi se vyrábějí prodejně nejúspěšnější octavie a prémiový elektromobil Škoda Enyaq a v Kvasinách sjíždějí z linek vysoce zisková SUV Karoq a Kodiaq, ve Vrchlabí automobilka vyrábí výhradně převodovky.

S nástupem elektromobility se odbory obávají o budoucí využití závodu. Elektromobily se totiž obejdou bez převodovek. Toto téma odbory otevřely v letošním kolektivním vyjednávání, které proběhlo na jaře. Požadovali tehdy po automobilce, aby závodu zajistila budoucnost. Ideálně aby se na místě spolu s převodovkami vyráběly také pohony elektromobilů. Právě zajištění budoucnosti jednoho ze tří tuzemských závodů bude jedním z hlavních úkolů nového šéfa Škody Klause Zellmera. Ten bude muset letos učinit několik zcela klíčových rozhodnutí, která mohou sehrát zásadní roli v budoucnosti původem české automobilky.

Video placeholde
Elita byznysu: Škoda Auto v zahraničí (4. díl) • Videohub

O úspěchu Škodovky může do velké míry rozhodnout to, jakou firma zvolí další strategii na zahraničních trzích. V Číně, od níž si automobilka hodně slibovala a už od roku 2010 neprodávala nikde jinde více aut než právě tam, se značce nedaří podle očekávání. Právě nyní se proto vedení rozhoduje, zda trh zcela neopustit.

Ve hře je naopak expanze do Vietnamu, který by mohl odchod z největšího trhu částečně kompenzovat. Velkou výzvou bude letos také rozvoj indického trhu. Tam se koncernu dlouhá léta nedařilo prorazit. V roce 2018 předal veškerou zodpovědnost za rozvoj celé skupiny v Indii právě mladoboleslavské automobilce. Ta podobným způsobem spravovala veškeré koncernové aktivity v Rusku, kde však skupina počátkem invaze na Ukrajinu přerušila svůj byznys.

Nejdůležitějším úkolem však pro Klause Zellmera zůstává přehození výhybky od benzinu a nafty k elektřině. Škoda už dříve uvedla, že do konce desetiletí představí přinejmenším další tři elektromobily, které má spojovat levnější cenovka a menší rozměry ve srovnání s klíčovým enyaqem. Díky tomu chce Škoda do roku 2030 dosáhnout 50- až 70procentního podílu elektromobilů na prodejích v EU. „Úspěšně provedeme Škodu Auto desetiletím transformace tak, aby všichni škodováci měli zítra a pozítří jistou práci. To je můj cíl,“ řekl den před nástupem do funkce Zellmer.

Jako „dárek pro Zellmera na rozloučenou od jeho předchůdce Thomase Schafera“ označil list Frankfurter Allgemeine Zeitung továrnu na automobilové baterie, takzvanou „gigafactory“, o jejíž vybudování v Česku se Schafer přimluvil.

Kdo je Klaus Zellmer?

  • Vystudovaný ekonom
  • Profesionální kariéru strávil především v Porsche. V roce 1997 začal působit jako asistent vedení v Porsche AG.
  • O dva roky později se přesunul do francouzské divize Porsche zodpovědné za prodeje.
  • Zároveň obsadil post regionálního manažera Porsche pro Severní Ameriku.
  • V roce 2000 se přesunul do Lipska na pozici projektového manažera pro marketing a distribuci ve zdejší továrně Porsche. O dva roky později byl jmenován ředitelem prodejů a marketingu.
  • Celý marketing Porsche začal vést od roku 2007, o tři roky později usedl do šéfovského křesla automobilky Porsche Germany.
  • Prezidentem a ředitelem Porsche Cars North America v Atlantě byl jmenován v roce 2015.