Došly pozemky. Developeři se přesouvají na brownfieldy

Chátrající lihovar na Smíchově se má změnit na bytovou čtvrť.

Chátrající lihovar na Smíchově se má změnit na bytovou čtvrť. Zdroj: Michael Tomeš, E15

Pěti hektarový brownfield mezi Vltavou a kolejemi Nádraží Holešovice přemění developer Skanska Property na novou část Prahy 7.
Pěti hektarový brownfield mezi Vltavou a kolejemi Nádraží Holešovice přemění developer Skanska Property na novou část Prahy 7.
Část Nákladového nádraží Žižkov, kde Central Group postaví novou čtvrť.
Chátrající lihovar na Smíchově se má změnit na bytovou čtvrť.
Pěti hektarový brownfield mezi Vltavou a kolejemi Nádraží Holešovice přemění developer Skanska Property na novou část Prahy 7.
13
Fotogalerie

Starý průmyslový pozemek můžou developeři kvůli nákladům na ekologické škody pořídit výrazně levněji než jiné parcely. V Praze se už většina bytů chystá právě na brownfieldech.

Nedostatek vhodných pozemků pro stavění vede k čím dál většímu zájmu developerů o staré průmyslové areály. Takzvané brownfieldy jsou rizikovějším zbožím z hlediska možných ekologických zátěží. Současně však nejsou tak citlivým tématem jako výstavba na zelené louce.

„Řada brownfieldů se nachází v atraktivních lokalitách blíže centrům měst, jsou tedy pro developery svým umístěním zajímavější především pro bytový a retailový development,“ řekl Jan Hospodář, řídící partner poradenské společnosti 108 Investment Advisory.


Všechny články k cenám bytů najdete zde >>>


Jednou z mála možností pro nové projekty jsou brownfieldy také ve výstavbě skladů a průmyslových hal.   

Na akvizice brownfieldů se v současnosti zaměřuje většina velkých developerů. V Praze mají stavebníci v přípravě výstavbu 84 tisíc bytů. Šedesát procent z nich má vzniknout ve starých průmyslových lokalitách, vyplývá z dat největší stavitele bytů Central Group.

Právě skupina miliardáře Dušana Kunovského patří mezi nejaktivnější kupce brownfieldů. V minulých letech takto získala například areál někdejší Tesly Hloubětín, severní část Nákladového nádraží Žižkov nebo bývalé výrobny barev Tebas ve Vysočanech.  

„Rizika spojená s ekologickou zátěží pozemky a areály výrazně prodražují. Typicky například v areálu po Barvách Tebas nebo po Nákladovém nádraží Žižkov jsou náklady na dekontaminaci logicky velmi vysoké. Máme i pozemky, kde odhadované náklady na sanaci a dekontaminaci jsou ve stejné výši nebo dokonce vyšší než samotná cena pozemku,“ uvedla mluvčí Central Group Marcela Fialková.

Na nákupy starých industriálních areálů vyrazili také další developeři. Skanska Property postaví v Praze-Holešovicích novou část Prahy 7 místo bývalé betonárky na břehu Vltavy. Miliardář Milan Šrejber zase postaví se svou firmou Pankrác tisíc bytů na místě hal po zkrachovalé společnost ČKD Praha DIZ.  

Developeři však často ekologická rizika promítnou do akvizičních cen. Znečištěné pozemky získají levněji. Například parcelu s tržní hodnotou sto milionů korun můžou podle investičního specialisty Hospodáře ze 108 Investment Advisory pořídit za 65 až 70 milionů.