Antonov zmodernizuje jedno z největších letadel světa. Chce snížit závislost na Rusku

An-124 Ruslan

An-124 Ruslan Zdroj: CTK

bru
Ukrajinský výrobce letadel plánuje modernizaci svého letounu An-124, v rámci které by jej vybavil západními technologiemi. Chce se tak zbavit závislosti na ruských dodavatelích, kteří mohou zastavením dodávek ohrozit udržování flotily těchto nákladních letadel.

Kyjev kvůli konfliktu na východě Ukrajiny přerušil vojenské vazby s Moskvou, čímž přinutil Antonov omezit spolupráci s ruskými dodavateli náhradních dílů. Náhrada za ně ale neexistuje.

To samé do značné míry platí i pro obří letouny, které jsou často jedinou možností pro leteckou přepravu nadměrných nákladů. Letadla An-124 si mimo jiné najímají armády členských zemí Evropské unie i NATO.

Antonov proto plánuje „westernizaci“ An-124, zahrnující nalezení nových dodavatelů pneumatik, brzd a palubních přístrojů na západě. První letoun úpravou projde během plánované údržby v příštím roce. Následovat budou letové zkoušky, řekli představitelé ukrajinské společnosti magazínu Aviation Week.

„Politická situace dramaticky zvýšila potřebu západních dílů,“ uvedl viceprezident Antonovu Oleksandr Kiva.

An-124 RuslanAn-124 Ruslan | Zdroj: CTKAn-124 si na přepravu rozměrných nákladů najímá i česká armáda

Antonov An-124 nejen vyrábí, ale zároveň provozuje flotilu sedmi těchto strojů, které doplňuje jediný An-225, největší letadlo světa. Najaté letouny pilotují tovární testovací piloti.

Západní technika se nedostane jen do An-124. Pro Saúdskou Arábii Antonov vyvíjí modernizovanou verzi letounu An-32. Ten dostane palubní přístroje americké společnosti Honeywell a motory od Pratt & Whitney Canada.