Antonov zmodernizuje jedno z největších letadel světa. Chce snížit závislost na Rusku

Kyjev kvůli konfliktu na východě Ukrajiny přerušil vojenské vazby s Moskvou, čímž přinutil Antonov omezit spolupráci s ruskými dodavateli náhradních dílů. Náhrada za ně ale neexistuje.
To samé do značné míry platí i pro obří letouny, které jsou často jedinou možností pro leteckou přepravu nadměrných nákladů. Letadla An-124 si mimo jiné najímají armády členských zemí Evropské unie i NATO.
Antonov proto plánuje „westernizaci“ An-124, zahrnující nalezení nových dodavatelů pneumatik, brzd a palubních přístrojů na západě. První letoun úpravou projde během plánované údržby v příštím roce. Následovat budou letové zkoušky, řekli představitelé ukrajinské společnosti magazínu Aviation Week.
„Politická situace dramaticky zvýšila potřebu západních dílů,“ uvedl viceprezident Antonovu Oleksandr Kiva.
Antonov An-124 nejen vyrábí, ale zároveň provozuje flotilu sedmi těchto strojů, které doplňuje jediný An-225, největší letadlo světa. Najaté letouny pilotují tovární testovací piloti.
Západní technika se nedostane jen do An-124. Pro Saúdskou Arábii Antonov vyvíjí modernizovanou verzi letounu An-32. Ten dostane palubní přístroje americké společnosti Honeywell a motory od Pratt & Whitney Canada.