Kolony od Jarošova brzdí řidiče i záchranáře
Plynulá jízda z Jarošova do Uherského Hradiště končí pár metrů před kruhovým objezdem. Je totiž pracovní den, krátce po třetí hodině odpoledne. Do centra zbývá něco přes půl kilometru, ale kolona aut se zastavuje. Tak jako každý den kvůli velkému provozu, který silnice prostě nezvládá.
Nohu z pedálu dává i Tomáš Hřib, který jede nakupovat do obchodního domu. Než se k němu dostane, počká si pár dlouhých minut. „Jezdím sem pravidelně jednou za týden a v zácpě stávám docela často,“ potvrzuje muž z Hradčovic. Stejně jsou na tom další tisíce řidičů.
V ranní a odpolední dopravní špičce je taková situace v úseku hlavního silničního tahu ze Zlína na denním pořádku. Příjezd do města totiž pokračuje na hlavní uherskohradišťskou křižovatku, která už velkému množství aut nestačí. Už před pěti lety tudy denně projelo osm a půl tisíce osobních a nákladních aut. Dnes je jejich počet o další tisíce vyšší a to způsobuje problémy i záchranářům.
„Když tudy musíme jet a je zrovna zácpa, může to ovlivnit náš dojezdový čas. Vždy záleží na ohleduplnosti řidičů,“ říká mluvčí hasičů Ivo Mitáček. Stejně jsou na tom i lékaři ze záchranky. Aby projeli, musí řidiči ostatních aut dokonce najíždět na chodník. „Navíc samozřejmě musíme čekat, než řidiči zareagují, takže se v tomto úseku naše rychlost podstatně snižuje,“ potvrzuje Jaroslav Knot z hradišťské záchranné služby.
Řidiči, kteří projíždějí po silnici mezi Hradištěm a Jarošovem, se už některým komplikacím dokážou přizpůsobit. Vypořádávají se například s tím, že na silnici směrem do Hradiště není odbočovací pruh na Staré Město. „Jediné štěstí je, že řidiči, kteří to tam znají, už se naučili sáčkovat vedle sebe do jednoho jízdního pruhu. Tím kolonu trochu zkrátí. Ale jakmile jede autobus nebo náklaďák, už se vedle nikdo nevejde,“ říká starosta Březolup Petr Kukla.
Cestu zná ze svých pravidelných čtvrtečních návštěv Hradiště. Proto záměrně vyráží mimo dopravní špičku. „Třeba po osmé hodině ráno už to není tak hrozné,“ radí Kukla. Tisíce lidí z okolních obcí a měst, kteří míří do škol, zaměstnání nebo na úřady, ale čekat nemohou. Kolona čeká každý den i Jaroslava Hajíčka z Hluku. „Pracovně jezdím po celém okrese, ale odpolední průjezd Hradištěm mě dost zdržuje,“ stěžuje si Hajíček. On i další řidiči se změny dočkají snad v roce 2012, kdy by měli podle úředníků na silnici začít pracovat dělníci. Za stovky milionů cestu rozšíří a zavedou další pruhy. Kdo a z čeho práce zaplatí, však zatím není jasné.