Agenturní zaměstnávání se zhroutilo na pětinu. Padla už i první personální agentura

Kvůli koronaviru se téměř zastavila výroba v klíčovém odvětví automotive.

Kvůli koronaviru se téměř zastavila výroba v klíčovém odvětví automotive. Zdroj: profimedia.cz

V automotive podle Asociace pracovních agentur klesl počet agenturních zaměstnanců nejméně o třetinu.
Podniky v autoprůmyslu musely časem snížit počet zaměstnanců, mezi kterými byli ti agenturní první na řadě.
Kvůli koronaviru se téměř zastavila výroba v klíčovém odvětví automotive.
V automotive podle Asociace pracovních agentur klesl počet agenturních zaměstnanců nejméně o třetinu.
Automobilový průmysl postihl v důsledku koronakrize silný propad poptávky.
7
Fotogalerie

V časech koronavirové epidemie čelí personální agentury nejtěžší zkoušce přinejmenším od minulé krize. Největší personální agentura v Česku a na Slovensku Manuvia zaznamenala v dubnu meziroční propad poptávky po agenturních zaměstnancích o 82 procent. Společnost Grafton hlásí oproti předkrizovému stavu pokles počtu otevřených pracovních míst o polovinu a v některých regionech dokonce o sedmdesát procent.

Koronavirová krize má už také první oběť z řad personálních agentur. Do finančních potíží se dostala menší společnost Dagarosa, která na sebe kvůli dluhům ve vyšších jednotkách milionů sama podala návrh na konkurz.

U ostatních agentur lze očekávat drastický propad tržeb. Desítky agentur práce, stejně jako běžné podniky, už proto požádaly vládu o podporu na výplaty mezd v rámci programu Antivirus. Snaží se tak agenturním zaměstnancům zachovat pracovní místa.

Děje se tak za situace, ve které se kvůli koronaviru téměř zastavila výroba v klíčovém odvětví automotive. „Pozvolný růst poptávky by měl být patrný v dubnu a v květnu, ovšem v meziročním srovnání bude poptávka jistě nižší,“ připouští šéf personální divize Manuvie Ondřej Wysoglad.

Hloubku propadu poptávky po lidech dokládá například přístup brněnských strojíren Nitto Denko Czech, které dodávají autodíly. Kvůli útlumu zakázek zcela přestaly najímat agenturní zaměstnance. V době před koronavirovou krizí jich přitom využívaly dvě až tři desítky.

V automotive podle Asociace pracovních agentur klesl počet agenturních zaměstnanců nejméně o třetinu. „Většina podniků se přitom chovala férově a stejně jako své kmenové zaměstnance i ty agenturní posílala domů se šedesáti až osmdesáti procenty mzdy. Časem se ale logicky musel snížit počet zaměstnanců, mezi kterými byli ti agenturní první na řadě,“ říká prezident APA Radovan Burkovič. Kromě automotive se pokles zájmu o agenturní zaměstnance silně týkal také hotelnictví a různých gastronomických provozů.

Koronavirová krize zároveň mění poměr sil ve vztahu zaměstnance a zaměstnavatele. „Pracovní trh byl před vypuknutím koronakrize přehřátý. Firmy se uchazečům snažily nabídnout motivační mzdu i atraktivní benefity. Nyní se ale situace obrátila, lidí je na pracovním trhu dostatek, což vytváří prostor pro snižování mezd,“ vysvětluje Wysoglad. Firmy však podle něho zatím spíše sahají ke snižování bonusů.

S tím souhlasí šéf personální agentury Grafton Recruitment Martin Malo. „Mzdy narazily na pomyslný strop. Díky změnám na trhu práce se firmám opět vrací možnost určovat si podmínky na pracovním trhu,“ míní.

České podniky před krizí podle APA dlouhodobě zaměstnávaly zhruba 350 tisíc agenturních pracovníků. Polovina z nich pochází z Česka a druhá největší skupina ze zemí Evropské unie. Na celkové zaměstnanosti v Česku se však agenturní zaměstnávání podílí zhruba jen jedním procentem.