Babišova vize: horníci z OKD by mohli jezdit do Škodovky rychlovlakem

Andrej Babiš na sjezdu ANO

Andrej Babiš na sjezdu ANO Zdroj: CTK

Vicepremiér Andrej Babiš střílel při setkání s německými a českými podnikateli střídavě do všemožných oblastí české ekonomiky takovým způsobem, až někteří zahraniční hosté ztráceli přehled o tom, co všechno je vlastně v kompetenci ministra financí. Školství, zdravotnictví, doprava. „Jedu po D1 večer a volám Ťokovi, že tam nikdo není. Pak se dozvím, že firmy nemají lidi,“ líčil byznysmenům hovory s ministrem dopravy jmenovaným za jeho hnutí předseda ANO.

Právě infrastruktura je jednou z věcí, která Babiše pálí nejvíce. „Je to neuvěřitelné, dálnici D8 jsme začali stavět v roce 1984 a v prosinci ji budeme otevírat. Základní síť dálnic jsme zapomněli postavit a rychlovlaky nemáme,“ řekl ministr financí na akci Česko-německé obchodní a průmyslové komory podnikatelům.

Ti v současné době řeší, jak do svých závodů získat dostatek odborných i méně kvalifikovaných pracovníků. Česko má s 4,1 procenta nejnižší nezaměstnanost v celé Evropské unii. Babiš si ale myslí, že rezerva 400 tisíc lidí bez práce by se mohla ještě snížit právě vybudováním lepší infrastruktury.

Jako příklad si vzal závod Škody Auto v Kvasinách pod Orlickými horami, kde by do roku 2018 mělo vzniknout až 1300 nových pracovních míst. „Kdyby byl rychlovlak, vzali bychom tam horníky z OKD,“ předestřel svoji vizi pracovní mobility mezi místy vzdálenými více než 200 kilometrů ministr financí. „Do Wolfsburgu (sídlo automobilky Volkswagen – pozn. red.) jezdí lidé z Berlína rychlovlakem hodinu každé ráno. Na to ale naši pracovníci nejsou zvyklí.“

Jak dlouho se jede z Karviné do Kvasin?

V případě existence dostatečné dopravní infrastruktury by podle něj už dnes mohla být finanční motivace dostatečně silná pro delší dojíždění, situace na trhu se prý mění ve prospěch zaměstnanců. „Máme 124 tisíc volných pracovních míst, poptávka po zaměstnancích je gigantická,“ řekl Andrej Babiš.

Zaměstnavatelé se následně obracejí do zahraničí, včetně zemí mimo Evropskou unii, tam ovšem naráží na ztuhlost českého imigračního systému. „Na Ukrajině je šílené vydávání víz. Dostal jsem dopisy, že je tam korupce a uchazeči o práci se tam nemůžou dostat. Je to absurdní situace. U nás firma dlouho čeká na pracovníky, na druhé strany po Evropě špacírují migranti bez papírů.“

Babišovi vadí, že stát takto přichází o investice a od sametové revoluce nemá žádnou vizi. „Tu měl naposledy Jan Baťa, když si nakreslil tu dálnici přes Zlín,“ odkazoval ministr financí na knihu Budujme stát pro 40 milionů lidí. Jakou vizi tedy má pro Česko Babiš? „Mám ji, ale nechci ji tu říkat. Nechte se překvapit.“