Poškozený klient soudní spor s Českou spořitelnou vyhrál. Ztráta mu vznikla tím, že banka klienta dostatečně neinformovala. Rozhodnutí je pravomocné. Banka nevyužila svého práva dovolání k Nejvyššímu soudu a nárok klientovi uhradila, včetně nákladů řízení.
„Česká spořitelna byla „penalizována“ za to, že klienta nevyváženě informovala, když mu prezentovala pouze možná pozitiva, avšak nedostatečně zdůraznila rizika, která s sebou obchod přináší,“ uvedla Michaela Šubrtová, která poškozeného zastupovala. ČS si předem neověřila, jak se klient orientuje na komoditním trhu, zda se vyzná a rozumí používaným pojmům a tedy, zda je, či není nutné ho poučovat. Z rozsudků prý plyne, že poškozených mohou být i tisíce, neboť pochybení banky bylo systémové.
Nejde o systémové pochybení, tvrdí banka
Tento názor však spořitelna odmítá. „Předmětem popsaného soudního sporu byl specifický případ, ve kterém došlo ke zpochybnění jednoho konkrétního obchodu uzavřeného prostřednictvím jednoho konkrétního telefonátu. Vyvozovat z daného případu jakékoliv obecné závěry by proto bylo zcela nemístné a nekorektní,“ řekla ČTK Helena Matuszná z tiskového oddělení ČS.
Ekonom serveru Hromadné žaloby.cz Tomáš Pospíšil míní, že škoda u jednotlivých poškozených může být v řádu stovek tisíc i milionů, jako v tomto případě. Mezi poškozené prý nepatří jen ti, kteří na investování celkově prodělali, ale i ti, kteří nakonec skončili v zisku. Pochybením banky mohlo dojít k některým ztrátovým obchodům, takže jejich zisk mohl být daleko vyšší. Může tak celkem jít i o miliardy, tvrdí Pospíšil.
Na základě tohoto rozhodnutí by všichni investoři obchodující pod Českou spořitelnou měli podle právníka serveru Petra Němce provést audit svých ztrátových obchodů a případně se obrátit na advokáta. Pro statutární orgány je vymáhání škody zpět i zákonnou povinností, pokud zjistí, že v jejich případě došlo ke stejnému pochybení banky jako v této kauze, uvedl.