ČKD odstranila 15 kilometrů poničených kabelů z Blanky
Nyní ČKD čeká na technické řešení projektanta a pokyn správce stavby, firmy Inženýring dopravních staveb (IDS), kam má kabely uložit. „Jde o to, aby se neopakovaly problémy při případném výskytu vody v šachtách, kudy kabely vedou,“ uvedl mluvčí. S tím jsou spojeny i některé stavební úpravy, které bude nutné provést. „Například vyčištění chrániček a podobně,“ řekl. Tyto práce by měla podle Samce provést stavební firma Metrostav, která je dodavatelem stavební části Blanky.
Zprovoznění Blanky naplánovala IDS na 15. září letošního roku. „Platí, že uděláme maximum, abychom vše včetně komplexních zkoušek dokončili na konci července 2015. Pokud by ale bylo třeba vyměnit i další kabely, termín by mohl být opět odložen. Zatím tato situace nenastala, takže nyní nechceme spekulovat o žádném jiném termínu,“ uvedl Samec.
Jde o to, aby se neopakovaly problémy při případném výskytu vody v šachtách, kudy kabely vedou
Do tunelu Blanka natekla voda v roce 2013 vjezdy na Letenské pláni a na Malovance. Následně se dostala do chodníků, pod nimiž voda kabely poškodila. V té době totiž ještě nebyly dokončeny plně funkční vodotěsné poklopy na chodnících. Praha se následně přela s dodavateli, kdo je za situaci zodpovědný a kdo výměnu zaplatí.
Tunelový komplex, který měl řidičům sloužit už před čtyřmi lety, vyšel zatím na 37 miliard korun. Stavbu zahájila radnice, kterou tehdy vedl primátor Pavel Bém (ODS). Od té doby se práce prodražily minimálně o šest miliard korun.
Firmy, které odpovídají za výstavbu tunelů |
---|
Metrostav Stavební firma vyhrála v září 2006 zakázku na stavbu Blanky s nabídkovou cenou 21,2 miliardy korun. Vybrala ji rada města v čele s Pavlem Bémem. Uvedená cena se vztahovala jen na stavební část. Dohromady s technologiemi činila 25,7 miliardy. Na další zhruba dvě miliardy přišly přípravné práce. V roce 2011 primátor Bohuslav Svoboda oznámil, že stavba podraží přibližně o deset miliard. Byla to cena za vícepráce, například odstraňování škod z propadů tunelu. Metrostav slíbil, že Blanku postaví za 1633 dnů od převzetí staveniště, smluvní pokuta za zpoždění stavby byla v původní smlouvě stanovena na 5,25 milionu korun za každý den prodlení. Praha – z nejrůznějších důvodů – pokutu nikdy neúčtovala. Například, když zjistila, že se stavba notně prodraží, pravicové vedení magistrátu uznalo, že nemá tolik peněz, aby Metrostav pokračoval plným tempem. Tehdy proto padl termín dokončení duben 2014. |
ČKD Praha DIZ Dodavatel technologie, s nímž je Praha na kordy kvůli podmáčeným kabelům, loni koncem listopadu oznámil, že bude nutná výměna veškeré kabeláže v chodníkových průchodkách v tunelu. Cenu odhadl na šedesát až osmdesát milionů korun. Firma tvrdí, že kabely jsou majetkem Prahy, a ta musí zaplatit vše spojené s jejich výměnou. Jednání mezi magistrátem a firmou pokračují. I ČKD mělo ve smlouvě stanovené penále za zpoždění stavby – 200 tisíc za den. Praha však penále nemůže uplatnit – při podpisu posledního dodatku ke smlouvě tehdejší náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09) nestanovil termín, dokdy musí ČKD instalaci techniky dokončit a předat. |
Inženýring dopravních staveb (IDS) Na organizaci stavby a její dozor si město vybralo Inženýring dopravních staveb (IDS), který si naúčtoval za hlídání zhruba 300 milionů korun. Podle původně uzavřené smlouvy měl IDS za dozor na stavbě Blanky dostat 95 milionů korun. Tato částka vyplynula z původně plánovaných nákladů sedmi miliard. S dodatkem, že v případě zvýšení ceny se zvedne i odměna správce stavby. Pražský magistrát s výší odměny, kterou firma požaduje, nesouhlasí. Rozhodnout musí soud. |