Kauza Blanka: spor může stavbu tunelu zastavit až na tři roky

"Za vícepráce na Blance je zodpovědný bývalý primátor Pavel Bém," tvrdí pražský primátor Tomáš Hudeček

"Za vícepráce na Blance je zodpovědný bývalý primátor Pavel Bém," tvrdí pražský primátor Tomáš Hudeček Zdroj: E15 Anna Vackova

Všechny vícepráce na tunelovém komplexu Blanka byly objednány do roku 2010, tedy za exprimátora Pavla Béma. V České televizi to prohlásil současný primátor metropole Tomáš Hudeček. Kvůli proplácení faktur za vícepráce se metropole nyní pře se společností Metrostav, která Blanku staví. Spor by mohl stavbu tunelu zastavit až na tři roky. Tak dlouho se jím může totiž zabývat rozhodčí soud.

Bém tvrdí, že od roku 2007 zastupitelstvo šestkrát rozhodovalo o rozpočtu tunelu Blanka a vždy byla jako celková částka uváděna suma 29 miliard korun. Město nyní odhaduje, že konečné náklady vystoupají na 37 miliard korun.

Hudeček dnes v ČT řekl, že už v letech 2006 a 2007, kdy v čele metropole stál exprimátor Bém, bylo jasné, že se náklady na výstavbu Blanky vyšplhají na 31 miliard korun. Za stavební část mělo město platit 21 miliard korun, za technologie čtyři miliardy, další čtyři miliardy měly být vyplaceny za valorizace, které byly zakotveny ve smlouvách, a asi dvě miliardy měly být náklady na inženýring a výkupy pozemků.

Podle Béma ale měla být cena o dvě miliardy nižší. Rozdíl podle něj mohl být způsoben nárůstem inflace, nebo smluvními sankcemi, které bude muset město platit Metrostavu za to, že už dva roky neproplácí faktury.

Šest miliard za vícepráce

„Podle smluv má Blanka stát 31 miliard korun plus šest miliard za vícepráce, tedy 37 miliard. A to se už vědělo v únoru 2011,“ prohlásil Hudeček. Bém ve funkci primátora skončil po volbách na podzim 2010. Dnes na Hudečkovy argumenty reagoval v ČT tím, že samozřejmě nese za Blanku politickou odpovědnost, ale jen do roku 2010, a tam končí i jeho schopnost Blanku ovlivnit.

„Každý soudný člověk v zemi pochopí, že když se třikrát propadne tunel, změní se technologie, zastaví se na tři měsíce práce, aby se dohnaly termíny, tak místo jedno- nebo dvousměnného provozu se šturmuje v třísměnném a ono se to časové zpoždění dožene, ale že to stojí více peněz. Proto jsem i podal i dvě trestní oznámení v souvislosti s propady,“ řekl Bém.

Mapa tunelu BlankaMapa tunelu Blanka | tunelblanka.czVizualizace tunelu Blanka

Somr: Rozhodčí soud by mohl stavbu zastavit až na tři roky

Problémy s proplácením faktur za vícepráce se objevily před několika měsíci a dluh Prahy se postupně vyšplhal na více než 2,1 miliardy korun. Metrostav proto minulou středu oznámil, že 7. prosince stavbu zastaví.

Vedení města pak reagovalo oznámením, že smlouva s firmou je od počátku neplatná. Neplatnost smlouvy Praha zdůvodňuje tím, že nebyly součástí usnesení rady a neprojednalo je ani zastupitelstvo. Podle současného vedení Prahy rada v letech 2006 a 2007 schválila pouze dodavatele stavby, ale ne samotnou smlouvu. Podle některých právních výkladů proto mohou být smlouvy i dodatky neplatné. Město tvrdí, že peníze na stavbu má, ale nezná způsob, jak je legálně vyplatit. Strany se na řešení problémů nedohodly, Metrostav proto případ předá rozhodčímu soudu, u kterého bude chtít docílit proplacení faktur. Praha chce předmět sporu ještě rozšířit o posouzení platnosti smlouvy mezi městem a firmou.

Město by proto chtělo, aby rozhodci rozhodli co nejdříve. Předseda Rozhodčího soudu při hospodářské a agrární komoře Zdeněk Somr ale v ČT řekl, že vyřešit miliardové spory trvá v průměru šest měsíců až tři roky. „Strana samozřejmě může požádat o zrychlené řízení do čtyř měsíců. Nicméně budou-li znalecké posudky, svědci, může se řízení protahovat,“ konstatoval Somr. Upozornil také na to, že pokud se smlouva ukáže jako neplatná, město by nemohlo uplatnit například reklamace.

Stavbu tunelu Blanka schválila Praha už koncem 90. let
Polovina 90. let - Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského dopravního okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost nakonec dostala posledně jmenovaná verze, jejíž trasa vede z velké částí pod Stromovkou.
Červen 2001 - Náklady na vybudování severozápadní části vnitřního okruhu Prahy se odhadovaly na 16 miliard korun.
Září 2003 - Město uvažovalo o tom, že zapojí do financování výstavby komplexu Blanka soukromé investory v rámci partnerství veřejného a soukromého sektoru. Radní Radovan Šteiner v této souvislosti odhadl náklady na výstavbu na více než 20 miliard.
Prosinec 2004 - Zpřesněný odhad nákladů na severozápadní část okruhu hovořil o 22 miliardách.
26. září 2006 - Pražští radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stala se jím společnost Metrostav, jež nabídla cenu 21,2 miliardy korun s DPH. Další zhruba tři miliardy měly stát technologie nebo sledování případného pohybu domů. Stavební práce měly být hotovy v roce 2011.
Červen 2007 - Na Letné začali dělníci s přípravnými pracemi před hloubením tunelů, už od jara se pracovalo v Troji.
20. května 2008 - V pražské Stromovce se kvůli stavbě tunelu propadla půda, podobná nehoda se v parku stala i o pět měsíců později. Naposledy se rozestavěný tunel propadl v červenci 2010, a to u ministerstva kultury v Praze 6.
19. června 2008 - Tehdejší primátor Pavel Bém (ODS) řekl, že odpracuje 50 hodin ve prospěch sdružení Auto*Mat, pokud bude komplex Blanka stát více než 25,7 miliardy korun. Aktivisté v té době odhadovali, že cena bude vyšší zhruba o 15 miliard.
Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.
12. ledna 2010 - Byl zcela proražen první tubus tunelu; ražba posledního skončila v červenci 2011.
11. února 2010 - Metrostav informoval, že změna výše DPH prodraží komplex Blanka asi o 700 milionů korun.
Únor 2011 - Nový primátor Bohuslav Svoboda, který přišel do čela magistrátu po volbách na podzim 2010, uvedl, že se Blanka se prodraží asi o deset miliard korun. Navýšení na 37 miliard způsobily dodatečně přidané části stavby (pět miliard), dražší technologie (miliarda) nebo inflační valorizace (3,5 miliardy).
9. srpna 2011 - Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) řekl, že tunel by měl začít fungovat v první polovině roku 2014 (později se objevil termín 1. května 2014). Důvodem odložení byly finanční potíže města.
Říjen 2011 - Vedení Prahy oznámilo, že vyjednalo snížení nákladů na stavbu, město přesto za tunel zaplatí minimálně 36 miliard korun. Podle Březiny se nalezly úspory u dodavatelů i u požadavků například městských částí.
Květen 2012 - Město přestalo Metrostavu proplácet faktury za Blanku. Důvodem bylo výrazné prodražení a obava vedení města z možného konfliktu se zákonem o veřejných zakázkách.
Prosinec 2012 - Pražští radní schválili kategorizaci faktur za Blanku, chtěli se tak vypořádat s rostoucími dluhy. Faktury rozdělili do tří skupin podle závažnosti problému, do letošního léta Praha vyplatila Metrostavu zhruba půl miliardy korun.
17. září 2013 - Objevily se informace, že rozhodnutí radních o kategorizaci prověřují kriminalisté.
20. listopadu 2013 - Metrostav oznámil, že 7. prosince přeruší výstavbu Blanky, protože mu magistrát dluží už přes 2,1 miliardy korun. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) poté prohlásil, že smlouva s Metrostavem je podle vedení města od začátku neplatná, nikdy ji totiž údajně neprojednala ani rada, ani zastupitelstvo.
29. listopadu 2013 - Společnost Metrostav se s pražským magistrátem nedohodla na řešení problémů spojených s výstavbou Blanky. Firma případ předá k rozhodčímu soudu, u něhož bude chtít docílit proplacení faktur na zhruba 2,1 miliardy korun.