Nastupující šéf resortu dopravy ubere na mzdách a přidá na investicích | E15.cz

Nastupující šéf resortu dopravy ubere na mzdách a přidá na investicích

Zbyněk Stanjura
Zbyněk Stanjura
• 
ZDROJ: E15 Anna Vackova

ČTK

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Budoucí ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) ještě ani nebyl oficiálně jmenován a už plánuje rozpočtové přesuny. Na provozních výdajích resortu chce ušetřit 20 procent. Úspory bude hledat ve výdajích za služby a mzdách a hodlá je použít do výstavby dopravní infrastruktury. Řekl to dnes v rozhovoru pro Český rozhlas 1 - Radiožurnál.

Mezi další své priority uvedl přeměnu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na akciovou společnost ve stoprocentním vlastnictví státu, záchranu železniční společnosti ČD Cargo, která se potýká s propadem tržeb a také vyřešení budoucnosti Státního fondu dopravní infrastruktury.

Nový ministr po nástupu do úřadu plánuje nařídit kontrolu současných agend, jejímž cílem bude zjistit, zda některé nejsou zbytné, nebo zda některé agendy nejsou duplicitní. Konkrétní kroky chce představit v lednu.

Při výběru Zbyňka Stanjury převládly politické aspekty nad potřebou zvolit do čela dopravního resortu osobu s potřebnou kvalifikací, shodli se dopravní odborníci. „Odbornost panu předsedovi klubu ODS chybí,“ uvedl prezident Svazu dopravy České republiky Jaroslav Hanák.

Stanjura sám dnes uznal, že za experta na dopravní problematiku se považovat nemůže. Šéf dopravců nicméně věří, že Stanjurovo jmenování souvisí s připravovaným plánem na sloučení ministerstev dopravy a průmyslu a obchodu. Předseda poslaneckého klubu má být garantem toho, že sloučení resortů proběhne bez komplikací, dodal Hanák s tím, že sloučení obou resortů pod ministra Martina Kubu, by pro obor dopravy mohlo být přínosné.

Podle Petra Moose z dopravní fakulty ČVUT se bude muset nový ministr soustředit na pět oblastí, které jsou v současnosti největšími problémy resortu. Kromě hledání úspor ve fungování ministerstva by měl dokončit vznik železničního regulačního orgánu, udržet tempo investičních činností - zejména dokončit modernizaci dálnice D1 a dostavbu dalších plánovaných dálničních úseků. Podle Moose musí nový šéf resortu zajistit i smysluplné vyčerpání evropských dotací na dopravní infrastrukturu v rámci stávajícího programového období a zároveň připravit projekty pro období 2014 - 2020.

Stanjura do úřadu nastoupí ve středu po Pavlu Dobešovi (LIDEM), který na post ministra rezignoval 3. prosince. Oficiálním důvodem, kvůli kterému po něm odstoupení požadovala jeho mateřská strana LIDEM, bylo manažerské selhání při převedení centrálního registru vozidel z působnosti ministerstva vnitra pod ministerstvo dopravy.

Autor: ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video