Návrat po půl století: do Prahy se vrací trolejbusová doprava

Zdroj: DPP - Petr Ludvíček

Cestující pražskou MHD mohou od neděle využívat novou trolejbusovou linkou číslo 58 z Palmovky do Letňan. Trolejbus bude jezdit denně přibližně od devíti hodin do půl sedmé v intervalu 60 minut, v pátek od zhruba dvanácti hodin do půl osmé. Na trase bude jezdit vůz Škoda 30Tr, poháněný elektrickou energií, sdělila mluvčí dopravního podniku (DPP) Aneta Řehková. Zkušební provoz na lince začal loni. Trolejbusy přestaly v hlavním městě jezdit v roce 1972.

Nově zprovozněný vůz se od těch dřívějších liší tím, že je poháněn baterií, kterou může za jízdy dobíjet z troleje. Podle české legislativy spadá do působnosti drážního zákona a legislativně se tudíž jedná o trolejbusovou trať a provozování trolejbusové dopravy. Trolejové vedení na dobíjení baterie vybudoval DPP v Prosecké ulici. Vůz ji pak dobíjí rovněž na obratišti na Palmovce.

Úsek z Palmovky do Letňan vybral DPP pro zkušební provoz kvůli tomu, že na trase je prudké a dlouhé stoupání v Prosecké ulici. Právě při cestě do kopce se baterie vybíjí nejvíce. Důvodem bylo také to, že na Palmovce jsou tramvajové troleje a DPP tak může využít energii z nich.

DPP zároveň připravuje rozšíření provozu bateriového trolejbusu o další úseky, a to na lince číslo 140 z Palmovky přes Čakovice do Miškovic. Na této lince by měly jezdit kloubové vozy.

V minulosti podnik testoval elektrobusy několikrát, nikdy ale nešlo o vozy, které by se na své trase připojovaly k troleji. Testovalo se loni, předloni i v roce 2014. Tehdy ale vůz ujel na jedno nabití málo kilometrů.

V hlavním městě vyjel první trolejbus 9. srpna 1936 od tramvajové vozovny Střešovice. Trolejbusy pak jezdily v Praze přes 30 let. Poslední vyrazil od vinohradské Orionky 15. října 1972.