Nejdražší předvolební kampaň má zatím Fischer | E15.cz

Nejdražší předvolební kampaň má zatím Fischer

Jan Fischer
Jan Fischer
• 
ZDROJ: ctk

ČTK

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Nejvíce peněz na prezidentskou kampaň v médiích podle ceníkových cen vynaložil Jan Fischer, jehož propagace vyšla na 26,5 milionu korun. Miloš Zeman, Přemysl Sobotka a Karel Schwarzenberg dosud utratili zhruba 11 až 12 milionů korun. Výdaje ostatních kandidátů jsou lehce nad nebo pod pěti miliony korun. Vyplývá to z analýzy společnosti Admosphere. kandidáti ovšem svorně tvrdí, že na inzerci získali výrazné slevy.

Uchazeči o prezidentskou funkci mohou počítat výdaje na kampaň až od října, kdy začal platit zákon k prezidentské volbě, a na ministerstvo vnitra tak mohla být oficiálně podaná kandidátská listina. Fischer tak od října do 12. listopadu podle ceníkových dat Admosphere vydal na mediální kampaň v tisku 9,9 milionu korun. Fischer však na svém webu uvedl, že po odečtení slev, která mu v rámci inzerce poskytla jednotlivá média, jeho mediální výdaje vycházejí na zhruba 2,4 milionu korun bez DPH.

Inzerce v tisku počítaná od začátku roku podle Admosphere vychází u prezidentské kampaně Fischera na 11,9 milionu korun. O milion korun více investoval Fischer do billboardů, kolem milionu korun ho podle ceníkových cen stála reklama v kině. Online inzerce pak vychází na 618 tisíc korun. Na svém webu však Fischer uvádí, že v rámci volební kampaně dosud utratil 12,6 milionu korun a do limitu 40 milionů korun, které mohou kandidáti v rámci kampaně utratit, mu tak zbývá kolem 27 milionů korun. Při účasti ve druhém kole volby se limit zvyšuje o deset milionů korun.

Favorita předvolebních průzkumů následoval Miloš Zeman, jehož inzerce zatím podle Admosphere vyšla na 12,2 milionu korun. Z toho kolem pěti milionů korun zabrala tisková inzerce, zbylých asi sedm milionů pak stála billboardová kampaň. Podle mluvčí Zemanovy kampaně Hany Burianové však inzerce v tisku podle uzavřených smluv od ledna do půlky prosince činí lehce přes čtyři miliony bez DPH. Venkovní kampaň za leden, říjen, listopad a prosinec pak vychází na zhruba 4,5 milionu korun bez daně, dodala.

Na 11,42 milionu korun společnost Admosphere vyčíslila hodnotu mediálních investic spojených s kampaní Přemysla Sobotky. I Sobotka ovšem při tiskové inzerci využil slev, které podle jeho mluvčího Tomáše Bartovského dosahují desítek procent.

Reklamní výdaje vybraných kandidátů (v mil. korun):

Kandidát Celkové výdaje Tisk Venkovní reklama Internet Kino
Jan Fischer 26,481 11,86 12,892 0,618 1,112
Miloš Zeman 12,185 5,213 6,972 0 0
Přemysl Sobotka 11,419 11,356 0 0,063 0
Karel Schwarzenberg 11,362 10,012 0 1,35 0
Jiří Dienstbier 5,108 4,595 0 0,513 0
Vladimír Dlouhý 3,955 0,309 3,646 - -

Zdroj: Admosphere

Kampaň Karla Schwarzenberga podle ceníkových cen zabrala v médiích prostor v hodnotě 11,4 milionu korun. Reálně však Schwarzenberg podle tiskového mluvčího jeho volebního týmu Marka Pražáka do kampaně investoval 11,02 milionu korun, do kterých je ovšem kromě tištěné a online inzerce započítaná i venkovní reklama.

Lehce přes pět milionů korun stála mediální propagace Jiřího Dienstbiera. Vladimír Dlouhý, který byl po kontrole petic s podpisy spolu s Janou Bobošíkovou a Tomiem Okamurou z volby vyřazen, do kampaně investoval necelé čtyři miliony korun, což podle jeho mediálního poradce Jana Piskáčka zhruba odpovídá skutečným výdajům. Inzerce ostatních kandidátů, mezi které patří herečka Táňa Fischerová, politička Zuzana Roithová a umělec Vladimír Franz, mezi monitorovanými médii nebyla zachycena.

Přemysl Sobotka: Pokud by komunisté získali moc, jako prezident bych zvažoval abdikaci

Autor: ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video