Praha hledá cesty ke zlevnění tunelu Blanka

„Analýza konstatuje některá závažná zjištění, která potřebujeme s dodavateli projednat a vyřešit. A je pravda, že město nemá některá zjištění podložena dokumenty,“ řekla deníku mluvčí magistrátu Tereza Krásenská. Dodala, že město vyjednává s hlavním dodavatelem stavby, společností Metrostav, a začne jednat také se správcem stavby IDS.
Město se pokusí smlouvu s IDS změnit. Právníci z White&Case totiž upozornili na fakt, že podmínky kontraktu jsou výhodné jen pro firmu - čím dražší tunel bude, tím vyšší odměna přijde na účet IDS. Najatá společnost tedy nemá motivaci hlídat nízké náklady. Audit navíc také ukázal, že firma v minulosti u stavby prováděla změny, aniž by o tom magistrát informovala. Vyjádření IDS se deníku nepodařilo získat.
Tunel měl původně stát včetně DPH 21,2 miliardy korun za stavební část a 4,2 miliardy korun za technologie. Dalších 1,58 miliardy korun měly stát průzkumy nebo inženýrská a projektová činnost. Vedení města ale po volbách zjistilo, že má za stavbu zaplatit téměř 38 miliard korun. Za zvýšení ceny může inflace, dražší technologie, ale i takzvané vícepráce, tedy objednávky nad původní rozsah stavby.
Blanka se stane součástí městského okruhu, její tunely budou mít délku asi 5,5 kilometru. Stavbu, která začala v roce 2007 a měla být dokončena už letos, od počátku provází množství problémů. Během ražby se tunel třikrát propadl a Metrostav kvůli nehodám dostal od báňského úřadu několik pokut. Tunelový komplex má být dokončen v první polovině roku 2014.