Praha hledá cesty ke zlevnění tunelu Blanka | E15.cz

Praha hledá cesty ke zlevnění tunelu Blanka

tunel Blanka
tunel Blanka
• 
ZDROJ: ctk

ČTK

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Společnost Inženýring dopravních staveb (IDS), správce stavby pražského tunelu Blanka, nemůže doložit, za co si účtuje 4 miliardy korun. Vyplývá to z utajované právní analýzy kanceláře White&Case, kterou si nechal vypracovat magistrát, píšou ve svém dnešním vydání Hospodářské noviny (HN). Celkové náklady na stavbu zatím nejsou známy; město je zveřejní koncem září. Cena tunelu se však odhaduje na 38 miliard korun. Podle deníku se Praha pokusí na základě nejnovějšího auditu cenu snížit.

„Analýza konstatuje některá závažná zjištění, která potřebujeme s dodavateli projednat a vyřešit. A je pravda, že město nemá některá zjištění podložena dokumenty,“ řekla deníku mluvčí magistrátu Tereza Krásenská. Dodala, že město vyjednává s hlavním dodavatelem stavby, společností Metrostav, a začne jednat také se správcem stavby IDS.

Město se pokusí smlouvu s IDS změnit. Právníci z White&Case totiž upozornili na fakt, že podmínky kontraktu jsou výhodné jen pro firmu - čím dražší tunel bude, tím vyšší odměna přijde na účet IDS. Najatá společnost tedy nemá motivaci hlídat nízké náklady. Audit navíc také ukázal, že firma v minulosti u stavby prováděla změny, aniž by o tom magistrát informovala. Vyjádření IDS se deníku nepodařilo získat.

Tunel měl původně stát včetně DPH 21,2 miliardy korun za stavební část a 4,2 miliardy korun za technologie. Dalších 1,58 miliardy korun měly stát průzkumy nebo inženýrská a projektová činnost. Vedení města ale po volbách zjistilo, že má za stavbu zaplatit téměř 38 miliard korun. Za zvýšení ceny může inflace, dražší technologie, ale i takzvané vícepráce, tedy objednávky nad původní rozsah stavby.

Blanka se stane součástí městského okruhu, její tunely budou mít délku asi 5,5 kilometru. Stavbu, která začala v roce 2007 a měla být dokončena už letos, od počátku provází množství problémů. Během ražby se tunel třikrát propadl a Metrostav kvůli nehodám dostal od báňského úřadu několik pokut. Tunelový komplex má být dokončen v první polovině roku 2014.

Autor: ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video