Praha rozdává poslední peníze na propagaci EU

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Evropska unie

Pražský magistrát uvolní dalších šest milionů korun na propagaci fondů Evropské unie. Vyplývá to z tendru, který pražští úředníci uveřejnili ve Věstníku veřejných zakázek.

Magistrát požaduje, aby se kampaní zvýšila „informovanost a povědomí o pozitivních dopadech čerpání finančních prostředků z fondů EU“. Společně se zakázkou o objemu 2,5 miliony korun, kterou loni v červnu získala od magistrátu reklamní společnost Ad House, jde o poslední peníze, které lze v rámci končícího rozpočtového rámce EU na léta 2007-2013 získat.

Na reklamu dvou operačních programů, které Praha spravuje (OP Praha-Adaptabilita a OP Praha-Konkurenceschopnost) bylo vyčleněno celkem 21 milionů korun. Z předloňské evaluace, kterou si magistrát nechal zadat, vyplývá, že nejčastější reklamou eurofondů je rozdávání upomínkových předmětů. Tužek, klíčenek, hrníčků nebo třeba deštníků, bylo mezi lety 2007-2010 rozdáno téměř 22 tisíc. Billboardů a plakátů se po Praze objevilo 220, akce pro širokou veřejnost proběhly pouze čtyři.

Zda jde o účelně vynaložené peníze, lze ale pochybovat. Názvy operačních programů, z nichž se v letech 2007-2013 rozdá příjemcům zhruba 10,5 miliardy korun, si podle zmíněné evaluace s Prahou spojí spontánně pouhá dvě procenta obyvatel metropole. „Převážná většina pražské veřejnosti o OPPA a OPPK nikdy neslyšela a nezná ani jimi podporované aktivity, ani jejich cíle,“ konstatuje zpráva z roku 2011, kterou vypracovala společnost Naviga4.