Stát zpřísní testy a kontroly v autoškolách, chce tak omezit korupci

autoškola

autoškola

Testy a kontroly v autoškolách budou přísnější. Pošítá s tím zákon o autoškolách, který připravuje ministerstvo dopravy. Ten měl by začít platit od poloviny roku 2013. Norma přináší řadu opatření, která mají omezit korupci u zkoušek a mají zpřísnit zkoušky tak, aby za volant usedali jen ti, kteří opravdu zvládají řízení. Píší o tom dnešní Hospodářské noviny (HN).

„Uchazeči o řidičský průkaz musí mít motivaci něco se naučit a tou bude těžká zkouška. Touhle metodou učí všude v západním světě a funguje to,“ uvedl Karel Bezděkovský, který má na ministerstvu přípravu nového zákona na starosti.

Závěrečná zkouška by měla mít podle nového zákona čtyři části. Testy z teorie a jízdu na cvičné ploše a pak by měly následovat cvičné jízdy a praktická zkouška v provozu, která bude povinně obsahovat i jízdu po dálnici nebo v tunelu.

Novinkou je podle deníku i pravidlo třikrát a dost. Žák, který třikrát propadne u některé části zkoušky, bude muset na psychologické vyšetření, které zjistí, v čem je problém. A psycholog mu další pokusy bude moci zakázat. Má se rovněž snížit počet povinných hodin teorie ze současných předepsaných 28 hodin jízd na 20.

Změna zákona se týká i zkušebních komisařů, nově budou spadat pod samostatnou profesní organizaci

Jedno z opatření se dotkne i zkušebních komisařů. Nebudou už spadat pod města, ale pod novou profesní organizaci zkušebních komisařů s pobočkami v krajských a okresních městech. Nová nezávislá organizace bude sdružovat 250 komisařů pro celé Česko a bude ke zkouškám půjčovat záznamovou techniku. V jejích prostorách se také budou konat pod dohledem kamer zkoušky z teorie. Komisaře bude navíc hlídat a každých pět let přezkušovat.

Podle autorů zákona náklady na zřízení tohoto úřadu se vyšplhají na 700 milionů korun. „Státní rozpočet to ale nezatíží. Když sebereme městům jejich komisaře, vezmeme jim také peníze, které na komisaře dostávají od státu,“ uvedl k tomu jeden z autorů zákona Roman Budský. Města se k věci zatím nechtějí podle deníku vyjadřovat.

Další změnou bude například to, že řidiči z povolání, kteří chtějí řídit autobus nebo nákladní automobil, budou muset nově při kvalifikační zkoušce skládat zkoušku jak z teorie, tak i praktické jízdy. Výuku první pomoci budou nově moci dělat zdravotnická školicí pracoviště. Řidičský průkaz na motorku nad 35 kilowattů bude až od 24 let. Zkoušku bude možné absolvovat i o víkendech nebo o svátcích.