Strany v září proinzerovaly 122 milionů, nejvíc utrácela ČSSD

To je zhruba šestkrát více než za předchozí tři měsíce, kdy kampaně začínaly. Je to také jen o pět milionů více než při loňských předčasných sněmovních volbách. Vyplývá to z monitoringu inzerce v hrubých ceníkových cenách, tedy bez započítání množstevních slev či bonusů, který zpracovala agentura Admosphere.
„Obecně lze říci, že kampaně mnohých stran byly značně decentralizované. Skutečné souhrnné výdaje na kampaně všech kandidátů a místních organizací stran budou tedy mnohem vyšší,“ uvedla k odhadům Admosphere Tereza Zběžková z Transparency International. Kromě částky od centrály by se totiž do cen měly započítat i dary přímo regionům a kandidátům i vlastní zdroje kandidátů.
Druhé místo patřilo v září hnutí ANO s 24 miliony korun, třetí je ODS s 15 miliony. Překvapivě byla čtvrtým největším zadavatelem inzerce Strana práv občanů (SPO, dříve s dodatkem zemanovci) s 12 miliony korun. SPO přitom odstartovala kampaň již v létě. Od června do srpna byla dokonce s 6,5 milionu korun největším zadavatelem reklamy mezi politickými subjekty před hnutím Pro Prahu a ČSSD. Úspěch to ale nepřineslo – získala jediného senátora a 43 zastupitelů v celé ČR.
„Tento neúspěch začal daleko dříve než v těchto komunálních volbách. Začal tím, že se strana rozhodla vsadit vše na jednu kartu, tedy na osobu prezidenta, a zapomněla, že prezidentské volby už proběhly,“ vysvětloval po volbách prezident a současně čestný předseda strany Miloš Zeman.
Martin Čaban: Vady na kráse politické idyly