Ťok bude Sobotkovi vysvětlovat, proč zadal Deloitte zakázku bez tendru

Bohuslav Sobotka

Bohuslav Sobotka Zdroj: ctk

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) bude chtít po ministru dopravy Danu Ťokovi (ANO) vysvětlení, proč zadal bez výběrového řízení společnosti Deloitte zakázku za 52 milionů korunna pomoc při přípravě tendru na provoz mýtného. Úřad vlády už v této věci poslal na ministerstvo dopis, ve kterém požaduje informace o zakázce, kterou se už začal rovněž zabývat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Uvedl to poslanec Jan Birke, který ČSSD zastupuje v mýtném řídicím výboru. Podle ministerstva dopravy úřad zadáním zakázky bez veřejné soutěže neporušil zákon o veřejných zakázkách.

Rozhodnutí zadat veřejnou zakázku takzvaně z ruky oznámil ministr Ťok právě řídicímu výboru minulý týden s tím, že smlouva s dodavatelem je již podepsaná. Deloitte má úřadu pomoci dojednat s dosavadním provozovatelem společností Kapsch podmínky přechodu na nového provozovatele, včetně případného zaškolení jeho zaměstnanců pro práci se systémem mýtných bran. Současná smlouva s Kapschem vyprší na konci příštího roku a od ledna 2017 má mýtné vybírat nový provozovatel vzešlý z otevřeného výběrového řízení. To chce úřad vypsat začátkem příštího roku.

Ministerstvo: Jsme přesvědčeni, že se jednalo o zákonné využití uvedeného druhu zadávacího řízení

„Jsme přesvědčeni, že se jednalo o zákonné využití uvedeného druhu zadávacího řízení,“ řekl dnes mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Smlouvu se společností Deloitte ministerstvo uzavřelo 6. října a tentýž den o tomto kroku informovalo řídicí výbor. Ze strany přítomných členů výboru i zástupců politických stran byl takový postup podpořen, dodal mluvčí. O dalším postupu ve věci přípravy soutěže na provoz mýtného systému bude úřad informovat vládu.

Právě příprava tendru na další tříletý provoz mýtných bran je dalším úkolem poradce. Rovněž má podle ministerstva dopravy úředníkům pomoci při zavedení jednotné evropské mýtné služby EETS, která má v budoucnu umožnit průjezd kamionů s jedinou palubní jednotkou všemi zeměmi EU a kterou po Česku dlouhodobě požaduje Evropská komise.

Ministerstvo to dostatečně nevysvětlilo

Podle Birkeho ministerstvo dopravy během zasedání řídicího výboru dostatečně neuvedlo, proč poradenské služby nezadalo běžným výběrovým řízením. Argument nedostatku času na otevřenou soutěž, kterou ministr Ťok zmínil při setkání s novináři, naráží na skutečnost, že úřad pod vedením Ťoka obdobné výběrové řízení na mýtného poradce zastavil už začátkem letošního roku, upozornil Birke.

V původním tendru měla k vítězství nejblíže společnost Arthur D. Little, která požadovala 23 milionů korun, tedy přibližně polovinu hodnoty aktuálního rámcovému kontraktu s Deloitte. Podle Ťoka se ale tehdejší soutěž s nynějším obsahem prací poradce nedá měřit. Tendr byl údajně i špatně vypsán, a pokud by soutěž nezastavilo ministerstvo, udělal by to ÚOHS, dodal ministr.

Mýtné na 1400 kilometrech dálnic

Elektronické mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy na základě desetiletého kontraktu firma Kapsch. Po roce 2016 plánuje ministerstvo po tři roky využívat systém mýtných bran a současně připravit výběrové řízení na dlouhodobější správu mýta, ve kterém by už úřad nediktoval uchazečům, jakou technologii mají použít. Na tomto tendru chce ministerstvo pracovat od konce příštího roku do června 2017, vyplývá z ministerského harmonogramu.

Celkem je v systému zaregistrováno zhruba 830.000 kamionových palubních jednotek. Za loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun, letos k červenci více než 63,5 miliardy. Z toho stát Kapschi a jeho subdodavatelům zaplatil 16,3 miliardy korun bez DPH.