Učitelé berou po 15 letech polovinu toho, co ostatní vysokoškoláci | E15.cz

Učitelé berou po 15 letech polovinu toho, co ostatní vysokoškoláci

ilustrační foto
ilustrační foto
• 
ZDROJ: Jiri Slama, Sedmicka

ČTK

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Do studia pedagogiky se talentovaní absolventi středních škol neženou. Po 15 letech praxe by totiž jako učitelé brali jen polovinu toho, co jejich vysokoškolsky vzdělaní vrstevníci v jiném oboru. Ukázala to dnes zveřejněná studie Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA). Podle odborníků má nyní vláda na výběr, buď školství podpoří na úkor jiných výdajů, nebo bude v příštích letech upadat vzdělanost.

V roce 2011 byl průměrný hrubý plat učitele základní školy 26 851 korun a střední školy 28 047 korun. Kantoři si tak v průměru vydělali o deset až 15 procent více, než je celonárodní průměr. „70 až 90 procent vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců pobírá vyšší plat než průměrný učitel,“ upozornili ale autoři studie.

Například v roce 2011 byl průměrný plat vysokoškoláka v Praze 31 109 korun, zatímco průměrný plat pražského učitele byl 25 762 korun. V platovém postavení učitelů vůči ostatním vysokoškolákům je na tom ze zemí OECD (Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj) hůř než ČR jen Island, Maďarsko a Slovensko.

„ČR se může buď vydat cestou stagnace nebo dokonce redukce výdajů na školství na úkor budoucí vzdělanosti a dlouhodobého ekonomického růstu. Alternativou je postupné zvyšování učitelských platů na úkor jiných výdajů ve školství či v jiných sektorech,“ vysvětlil jeden z autorů studie Jan Straka. Rezervy je prý možné hledat třeba v příliš vysokém počtu učitelů, v jejich nedostatečném pracovním vytížení nebo ve vysokých nákladech na nenaplněné školy.

Vládní návrh rozpočtu na příští rok počítá s navýšením peněz pro školství o jedno procento na celkových 139,6 miliardy. Zřejmě i kvůli nízkým učitelským platům se do školství nehrnou talentovaní studenti. „Podíl českých žáků, kteří se v budoucnu chtějí stát pedagogem, je v rámci zemí OECD velmi nízký; řádově pod dvě procenta populace patnáctiletých, zatímco průměr OECD je více než třikrát vyšší, 7,1 procenta,“ upozornili výzkumníci. Navíc na střední škole postupně klesá zájem o studium pedagogiky mezi vynikajícími studenty a vzrůstá zájem mezi žáky s horšími známkami.

Dřívější studie IDEA přitom ukázala, že výrazný pokles vzdělanosti českých patnáctiletých žáků za posledních deset let odpovídá v dlouhodobém horizontu 80 let ztrátě až 169 miliard HDP ročně. Naopak zlepšení výsledků českých žáků na úroveň Finska, země s nejlepšími mezinárodními výsledky, by přineslo zvýšení HDP odpovídající 335 miliardám korun ročně.

Autor: ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video