Zastupitelé odmítli návrat tramvají na Václavské náměstí

Na pražské Václavské náměstí se možná opět vrátí tramvaje

Na pražské Václavské náměstí se možná opět vrátí tramvaje Zdroj: Archiv DPP

Stavba tratě. (Zdroj: Archiv DPP)
Městská část Praha 1 by raději tramvaje na Václavské náměstí neměla, chce zde bulvár. (Zdroj: Archiv DPP)
Praha 1 s návratem tramvají na Václavské náměstí nesouhlasí. (Zdroj: Archiv DPP)
Praha: Propojení přispívá k zamýšlené rehabilitaci prostoru mezi větvemi tzv. Severojižní magistrály. (Zdroj: Archiv DPP)
Tramvajová trať má být
zároveň významným obohacením prostoru Václavského náměstí. (Zdroj: Archiv DPP)
8
Fotogalerie
Pražští zastupitelé dnes odmítli změnu územního plánu, která by umožnila obnovu tramvajové trati mezi Václavským náměstím a Vinohradskou třídou. Proti se postavila opoziční ČSSD, pro návrh nezvedla ruku ani část koaličních zastupitelů. Trať byla v těchto místech zrušena v 80. letech.

V současnosti tramvaje křižují Václavské náměstí v úseku mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí. Podle předkládaného materiálu, který už před časem schválila rada, by tramvaje z Vodičkovy a Jindřišské mohly jezdit také směrem k budově Národního muzea a na Vinohradskou třídu. Po cestě by musely překonat frekventovanou magistrálu. Na úseku, který je zhruba 650 metrů dlouhý, by byly tři páry zastávek. Zpracování změny územního plánu mělo trvat zhruba dva roky.

Proti návratu tramvají ovšem protestovala městská část Praha 1. „V této době je dostatečně zajištěno dopravní propojení všech směrů a vznik této trasy nám připadá v dnešní době naprosto nelogický,“ uvedla v říjnu pro E15.cz mluvčí Prahy 1 Veronika Blažková. Městská část chce z náměstí vytvořit velký bulvár pro chodce, tramvaje by rozšíření peších zón zabránily.

OBRAZEM: Tramvaje na Václavském náměstíSnímek Václavského náměstí z konce 19. stoletíSnímek Václavského náměstí z konce 19. století

Podle primátorova náměstka Tomáše Hudečka (TOP 09) by trať odlehčila přetíženému dopravnímu uzlu na I. P. Pavlova. Obnovení trati mělo jít ruku v ruce se zklidněním magistrály. Návrh nepočítal s původně uvažovaným zahloubením magistrály do tunelu. Tramvaj by frekventovanou komunikaci překonávala prostřednictvím úrovňové křižovatky.

„Z dopravního hlediska tramvaj na Václavském náměstí má smysl,“ uvedl dnes náměstek pro dopravu Josef Nosek (ODS). Opozice si to ale nemyslí. „Jsem přesvědčen, že bychom se měli zabývat rozvojem kolejové dopravy tam, kde opravdu chybí,“ řekl zastupitel za ČSSD Karel Březina.

Původně tramvaje jezdily až na Můstek a dále ulicemi Na Příkopě a 28. října. Taková obnova ale v plánu není, v místech je nyní pěší zóna.

O možném návratu tramvají na Václavské náměstí se mluví řadu let. S obnovou tratě mezi Vinohradskou třídou a náměstím počítal mimo jiné projekt přestavby Václavského náměstí, který v roce 2005 vypracovala společnost Cigler Marani Architects. Ta představila i druhou verzi přestavby bez tramvají, kterou prosazuje první městská část.