Zeman loví hlasy Pražanů, otočil názor na rozpočtové určení daní

Miloš Zeman

Miloš Zeman Zdroj: E15 Anna Vackova

Těsně před vypuknutím druhého kola prezidentských voleb se Miloš Zeman pokouší získat hlasy váhajících Pražanů. V inzerátu upozorňuje na to, že nové rozpočtové určení daní, které podpořil i jeho sok Karel Schwarzenberg, připraví hlavní město o 650 milionů korun ročně. Ještě v prosinci přitom Zeman novelu zákona chválil. Zemanův volební štáb se od inzerátu distancoval.

Jednou z hlavních změn, kterou novela Zákona o rozpočtovém určení daní zavádí, je snížení daňových příjmů největších českých měst, od nichž se peníze přesunou k menším obcím. V prosincové debatě prezidentských kandidátů se Sdružením místních samospráv ČR Zeman tuto změnu ocenil. „Souhlasím s nově schváleným systémem rozpočtového určení daní,“ řekl podle časopisu Veřejná správa, který vydává ministerstvo vnitra.

Kanditát SPOZ si zakládá na stálosti svých názorů. „Jeho názory jsou neměnné,“ píše i web Zemanovy prezidentské kampaně. Necelých šest týdnů od setkání se starosty ale nyní Zeman hájí zcela odlišné stanovisko. V inzerátu, který otisk pražský deník Metro, tvrdí, že jako prezident by novelu „za všech okolností vetoval“. „Hlavní město má svá specifika, pro která je nutné, aby z rozpočtu čerpala více než menší města a obce,“ uvádí inzerát. O náhlé změně Zemanova postoje se již diskutuje na sociálních sítích.

Zemanův štáb tvrdí, že inzerát v Metru neobjednal. „Volební tým Miloše Zemana se od tohoto inzerátu distancuje,“ uvedla pro E15.cz mluvčí Zemanovy prezidentské kampaně Hana Burianová. Případné právní kroky proti deníku bude štáb zvažovat. Inzertní oddělení Metra odmítlo sdělit, kdo si inzerát objednal.

Zeman v hlavním městě na svého protivníka výrazně ztrácí. Schwarzenberga v prvním kole volilo přes 43 procent Pražanů. Zeman by se sice do druhého kola probojoval, i kdyby o novém prezidentovi rozhodovala jen Praha, získal zde ale je 17 procent hlasů.