Zemanovi se dočasně vyplatila silná slova, na sociálních sítích ale neuspěl

...nebo Miloš Zeman

...nebo Miloš Zeman Zdroj: E15 Anna Vackova

Karel Schwarzenberg ve druhém kole své kampaně příliš nezměnil její formu ani obsah, a stále sází hlavně na podporu známých osobností. Miloš Zeman vsadil po prvním kole na výrazně agresivnější styl a – podle všeho neúspěšnou – snahu získat na sociálních sítích alespoň stejnou, ne-li vyšší podporu, jaké se na ní nyní těší „Karel“.

Poslední dny kampaně se nesly ve znamení silných prohlášení Zemana směrem ke Schwarzenbergovi, přičemž za některé se nakonec musel i omluvit. Na druhou stranu se Zemanovi a jeho týmu podařilo v posledních sedmi dnech dosáhnout toho, že počet negativních zpráv na zpravodajských portálech a blozích týkající se Schwarzenberga byl výrazně vyšší než u Zemana. Vyplývá to z analýza online médií od společnosti Semantic Visions, která se zaměřuje na oblast automatického porozumění textu a analýzy jeho emočního náboje.

V posledních dnech tak Schwarzenberg a jeho tým trávili značnou část kampaně obranou vůči výpadům Zemanovců a podle analýzy Semantic Visions nakonec úspěšnou. „Schwarzenberg dokonce ve středu po delší době získal v online médiích mírně pozitivnější emoční náboj než Zeman. Schwarzenberg měl nejen více pozitivních článků, ale i méně negativních,“ řekl serveru E15 konzultant firmy František Vrábel.

Na facebooku pak Schwarzenberg svůj náskok nad Zemanem podle Vrábela setrvale zvyšuje. „Pokud mladí lidé, tj. převážně uživatelé Facebooku přijdou k volbám v dostatečném počtu, Schwarzenberg volby vyhraje,“ míní Vrábel.
Šéfredaktorka odborného serveru Mediaguru.cz Martina Vojtěchovská míní, že kampaň před druhým kolem voleb mezi zbývajícími kandidáty je útočnější a ostřejší, a to především ze strany Zemana. Jestliže na první kolo měly velký vliv sociální sítě, pro druhé kolo se situace příliš nezměnila.

Příznivci Schwarzenberga se na facebooku aktivovali už před prvním kolem a před druhým kolem se jejich počet zřejmě příliš nezměnil. „Nemyslím si, že u Zemana by aktivita na sociálních sítích měla významnější efekt – karty v rámci sociálních médiích jsou už rozdané,“ uvedla na dotaz serveru E15.

Prezident Asociace českých reklamních agentur (AČRA) Pavel Brabec navíc dodává, že druhé kolo prezidentské kampaně je již ve znamení únavy. Oba kandidáti jsou evidentně vyčerpaní, neboť tlak médií i vlastních poradců je enormní. Oba se proto dopouštějí chyb a nepřesností.

To, co podle Brabce udivuje, je však stále agresivní rétorika Miloše Zemana. Běžný volič totiž posuzuje kandidáty nejen pohledem exaktních hodnocení jimi prokazovaných znalostí. Volič si všímá i vstřícných emocí, schopnosti předat pozitivní energii, rozvážnosti, schopnosti sebeironie, nadhledu či moudrosti. „To jsou složité a z hlediska preferencí mimořádně cenné schopnosti, které volič preferuje a přeje si, aby je hlava státu měla,“ řekl deníku E15 Brabec.

Agresivní taktika a rétorika, kterou zvolil Zeman, je tak podle šéfa AČRA jen sázka na prvoplánové vnímání určitých voličských skupin. „Zeman zvítězí, pokud bude voličská účast malá. Schwarzenberg se méně stylizuje a je mnohem více věrohodnější, včetně svých chyb, které velká část veřejnosti vnímá jako jeho image. On má široké srdce. Prezidentem bude Schwarzenberg, pokud mu to voliči uvěří,“ míní Brabec.