Martin Peleška, ředitel Toyota a Lexus ČR o covid krizi a budoucnosti

Martin Peleška s modelem Lexus

Martin Peleška s modelem Lexus Zdroj: Archiv

Ředitel Toyota a Lexus pro ČR, Martin Peleška
Martin Peleška
2
Fotogalerie

Existuje spousta nelehkých prací. Dělat ředitele automobilky by zaujalo jeden z hlavních postů, zvlášť během covidové krize. S ředitelem Toyota a Lexus pro ČR jsme mluvili o dopadu krize na automobilový průmysl, budoucnosti aut celkově ale i o tom, jak si v takové funkci zachovat psychickou pohodu.

Jak se vyvíjel váš postoj k autům? Měl jste je rád, ještě než jste začal pracovat v automobilovém průmyslu?

Já jsem v automobilovém průmyslu již více než 20 let, a právě láska k autům mě do této branže přivedla. Začínal jsem u konkurenčních značek a posledních 16 let jsem věrný Toyotě a Lexusu. Auta mám rád od dětství a tento vztah se postupně přetransformoval z platonického obdivu k řidičské zálibě i vysněnému povolání.

Prezident vaší automobilky Akio Toyoda je vášnivý jezdec a testuje všechny modely. Projíždíte také všechny modely aut a jaký je třeba víš historicky nejoblíbenější vůz?

Jako správný zástupce značky musím být dokonale seznámený s produktem, který prodávám, proto se snažím vyzkoušet všechny modely obou našich značek. A to opravdu od těch nejmenších po užitkové vozy. Pokaždé jsem přesvědčený o tom, že právě to auto, které zrovna zkouším, je naše nejlepší. Moje srdeční záležitost je nicméně Land Cruiser, který v sobě snoubí užitné vlastnosti do těžkého terénu a komfort. Za pět desítek let výroby jej Toyota dovedla k dokonalosti.

Pandemie COVID-19 sice do jisté míry zasáhla automobilový průmysl, ale Toyota a Lexus zaznamenaly enormní nárůst hybridů, co za tím vězí?

Tady je potřeba říci, že Toyota se hybridy zabývá již čtvrt století a jejich oblíbenost postupně rostla s tím, jak se lidé s novou technologií seznamovali a objevovali její výhody, kterými jsou nižší spotřeba a emise, ale i bezporuchový provoz, vysoká zůstatková hodnota a velký komfort a klid na palubě vozu. Současný boom souvisí hlavně se standardizací hybridního pohonu téměř v celé naší modelové řadě. V našich autech není hybrid pouze alternativním pohonem, ale základní pohonnou jednotkou. Boom u ostatních značek je z velké míry spojen s evropskou ekologickou politikou, která automobilky nutí pod hrozbou sankcí nabízet nízkoemisní vozy. A zatímco velká většina konkurenčních značek je na poli hybridů relativně nováčky, my již hybridní pohon máme vyladěný a v současnosti ho nabízíme již ve čtvrté generaci. V současnosti prodáváme víc jak 40 procent osobních Toyot s hybridním pohonem a u Lexusu je to dokonce přes 90 procent.

Poznamenala koronavirová krize také ceny aut?

Ano, jednak se v loňském roce týdny nevyrábělo a automobilkám naskakovaly ztráty, zároveň se ale jako důsledek pandemie projevil nedostatek některých dílů, a zdražila také doprava, někdy i více než pětinásobně. To vše se do cen nových aut promítá v pozvolném zdražování v řádu jednotek procent.

V porovnání s ostatními automobilkami Toyotě klesly prodeje nejméně a povedlo se jí na českém trhu vyšplhat se z 16. místa na 5. místo. Co je podle vás důvodem?

Faktorů je samozřejmě celá řada. V první řadě je to čím dále větší oblíbenost mezi uživateli, mezi zákazníky. Orientace na potřeby našich zákazníků je u nás vždy na prvním místě. Dále je to opravdu široké portfolio modelů od Ayga po Land Cruiser, včetně řady lehkých užitkových vozidel a nabídky motorizací včetně hybridního pohonu takřka v každé modelové řadě. Dále je to spolehlivost a vysoká technická vyspělost i výbava našich aut za konkurenceschopnou cenu. A prodej i povědomí o značce podporujeme řadou marketingových aktivit od standardních kampaní na podporu nových modelů, přes olympijské a paralympijské partnerství, spolupráci s ambasadory z řad sportovců až po tvorbu a využívání lokálního obsahu v médiích i na našich vlastních kanálech.

Velkým tématem v automobilovém průmyslu začíná být vodík. Jaká je situace v Česku a kdy podle vás budeme běžně potkávat vodíková auta na našich silnicích?

Rozvoj vodíkového pohonu v Česku v současnosti zatím trochu naráží na nedostatečnou infrastrukturu. Ale už letos se mají díky iniciativě Unipetrolu otevřít první dvě veřejné vodíkové čerpací stanice v Praze na Barrandově a v Litvínově a další dvě až tři v příštím roce. My ale již svůj vodíkový model Mirai v Česku nabízíme. Prodej jeho druhé generace jsme zahájili na jaře letošního roku a ohlasy jsou zatím velice pozitivní. V případě Mirai a celé vodíkové technologie nám v tuhle chvíli nejde ani tak o prodeje a plány jako spíš o osvětu vodíkové technologie jako takové. Dá se říct, že model Mirai je pro nás v tuto chvíli podobný pionýr jako byl Prius v rámci hybridní technologie před více než 20 lety. Pokud jde o dobu, kdy budeme běžně potkávat vodíková auta na silnicích, tak si troufám odhadnout, že za pět až sedm let budou vodíkové vozy v podobné situaci jako dnes elektromobily.

Každoročně pořádáte soutěž Lexus Design Award,která dává šanci mladým designérům a jejich projektům. Proč se zaměřujete na design a co si od toho automobilka vlastně slibuje?

Lexus je prémiová značka, u které hraje právě design kromě precizního zpracování a vyspělých technologií velkou roli. V posledních letech Lexus udává směr v automobilovém designu, a proto je logické, že podporujeme začínající designérskou generaci. Soutěž je pořádaná od roku 2013 pro nadějné tvůrce z celého světa. Ti nejúspěšnější získají příležitost proměnit své návrhy pod odborným vedením předních návrhářů ve funkční prototypy.

Jak vy osobně nejraději dobíjíte baterky?

Základ psychické pohody je pro mě rodina, se kterou rád trávím čas chozením po horách nebo lyžováním. V poslední době jsem si hodně oblíbil pravidelné chození, denně ujdu sedm až deset kilometrů. To mě nabijí fyzicky i psychicky.

Jak podle vás bude vypadat cesta běžného člověka autem do práce za deset let a jak bude vypadat třeba výlet autem na víkend? Čím a jak budeme vlastně jezdit?

Cesta do práce v zacpaných městech se určitě promění. Lidé si uvědomí, že na stání v kolonách jim místo silných aut stačí menší nízkoemisní vozy. A auto do města už nebude tak statusová záležitost. Společenský status stoupne naopak tím, že lidé budou myslet na ovzduší, které dýchají, a pořídí si ekologičtější vůz. Naopak na výletě autem na víkend se toho moc nezmění. Ale i větší vozy s objemnějším zavazadlových prostorem už mají alternativní pohony. Možná se budeme lépe vyhýbat dopravním zácpám kvůli rozvinuté komunikaci vozidel a u řízení si díky systémům autonomní jízdy více odpočineme. V nabídce bude stále široká škála pohonů od konvenčních spalovacích motorů přes hybridy a bateriové elektromobily až k vodíkovým vozům. Naším záměrem je nechat vybrat zákazníka, co se mu líbí a co plně vyhovuje jeho potřebám a ne se striktně zaměřovat na jedinou technologii. Rozhodnout má zákazník a trh.

Jaké bylo vaše první auto a jaké auto byste přál svým dětem?

Mým prvním autem byl východoněmecký Trabant. Bylo to úžasné vozítko, u kterého šlo všechno spravit prakticky kdekoliv na koleně. Svým dětem bych přál hlavně bezpečné a ekologické auto, ale neměly by být ochuzené o emoce, které jízda přináší. Třeba hybridní Yaris je podle mě v současnosti pro začínající řidiče skvělá volba.