Nejstylovější pivovar v Česku? Zkuste to v Mostě

Otevřená konstrukce vás snadno vtáhne do děje.

Otevřená konstrukce vás snadno vtáhne do děje. Zdroj: BoysPlayNice / archiv

Minipivovar Most
Bar v budově pivovaru.
Kvalitní pivovar svou výrobu neskrývá…
První dva pivovary z této skupiny vyrostly v Horních Měcholupech. V Hostivaru 1 uvidíte pivní tanky přímo v restauraci, „Há Dvojka“ má navíc úspěšný drive-in na poli.
4
Fotogalerie

Nový pivovar na okraji Mostu má od začátku jednu velkou výhodu – navazuje na osvědčené a úspěšné předchůdce. Patří totiž do stejné akcionářské struktury kolem podnikatele Martina Kulíka, která provozuje například i populární pražské pivovary Hostivar1 a Hostivar 2 v Horních Měcholupech a Spojovna na Jižním Městě. Mostecký kousek se jmenuje prozaicky - Minipivovar Most. 

Tady všude se dočkáte ochutnávky prvotřídních výrobků z příbuzenské pivní skupiny. Pro nás jsou však samozřejmě ještě důležitější zážitky z architektury, a ani ta nezklame! Jednotný, a přitom vždy znovu překvapující styl Aleše Lapky a Petra Koláře z ateliéru ADR totiž nabízí prostor k obdivování skutečně moderních průmyslových staveb. Tvůrci se již poněkolikáté mistrovsky vypořádali s úkolem posílit jasně rozpoznatelný charakter pivovarů z jedné vlastnické rodiny, a zároveň neupadnout do tvůrčího stereotypu. Základním předpokladem k tomu je vnímavý přístup investorů, kteří místo budování velké odosobněné značky raději vsadili na opakování menších lokálních úspěchů. Zároveň se zaměřují na využití dosud zanedbaných pozemků, většinou někde na městské periferii, kterým se svým záměrem snaží dodat rozvojový impulz.

Pro takovou strategii jsou architekti Lapka s Kolářem jako stvoření, a tak není divu, že v této pivovarnické síti získali pozici výhradních projektantů. Kromě rekonstrukce bývalé Tippeltovy boudy v Malé Úpě, v jejíchž prostorách vznikl Pivovar Trautenberk, si navíc užívají privilegia navrhovat pro každý provoz novostavbu. To přímo podněcuje modernitu, s níž ADR ke své práci na tomto typu staveb přistupuje. Tady opravdu neplatí žádné nostalgické vzpomínání na „staré dobré“ pivní časy za mocnářství nebo první republiky, které obvykle sklouzává do kýčovitých poloh. Naopak, kde chybí zaprášená tradice, tam se o slovo může odvážně hlásit originalita. To je zjevné nejen když stojíte venku, ale především si to uvědomíte při návštěvě vnitřních prostor.

A nehraje se o nic menšího, než je možnost soustředění se na dobré pivo a posezení s přáteli. Proto zde zůstávají v harmonii použité materiály, z nichž převažují dřevo, kov a sklo, ale i tlumená barevnost s všudypřítomnou černou. Účelem je navodit klidnou atmosféru, kdy konstrukce a design svou zdánlivou obyčejností nerozptylují pozornost zákazníků. V přístupných částech objektu se určitě neztratíte, celkový prostorový koncept je navržen vždy co nejvíce otevřeně a přehledně. Na zdech neuvidíte žádné zemědělské nástroje nebo výbavu babičkovských domácností, nebudete muset luštit dobové fotografi e, ani vám tu nenabídnou sportovní přenosy v televizi. Možná váš zasněný pohled na chvíli přitáhnou jen univerzálně zvolená kamna na dřevo zn. Kanuk, ale tuhle libůstku lze uznat s pochopením pro rozmrzání za zimních večerů. Hlavní zásada však zní – vychutnávejte si pivo a věnujte se známým! 

Architekti Lapka s Kolářem se umějí dokonale přizpůsobit specifické místní situaci. Jejich stavby jsou vždy unikátní odpovědí na složitost daného pozemku, který se snaží vhodně zužitkovat, a proto často dostávají nezvyklý půdorys a tvar. Ve výsledku se nejedná o žádný řetězec, jehož unifi kované pobočky lze naroubovat kamkoli, ale vznikají objekty, které utvářejí lokální identitu. Zmíněnou modernitu podporuje i dojem udržitelnosti – pivovary mají lehké a vzdušné konstrukce, s jejichž odstraněním by v případě ekonomických potíží nebyl velký problém. Fasáda bývá dřevěná, v případě mosteckého pivovaru ji tvoří převážně neomítnuté cihelné zdivo. Ani uvnitř nejsou žádné zbytečné obkladové materiály, nosné prvky jako vazníky či stropní překlady jsou přiznané, totéž platí o pohledovém betonu nebo vzduchotechnice. A stejně jako samotné utváření pivovaru je transparentní i zdejší dění.

Díky celoplošným proskleným stěnám můžete nahlédnout do technologického zázemí s varnou piva, stejně tak z ulice lehko poznáte, nakolik je restaurace zaplněná. A pokud už sedíte uvnitř u stolu, uvidíte na terasu, zahrádku i na zahradu, takže vás nepřekvapí změna počasí a všimnete si i příchozích, kterým se dovnitř zrovna nechce. Venkovní prostory jsou důležitou součástí a výrazným poznávacím znamením Kulíkových pivovarů. Terasy se dají podle potřeby otevřít i zatáhnout a zahrádky mívají nápaditá zakrytí – v Hostivaru pomocí speciálně tvarovaných platanů, zatímco v Mostě za tímto účelem vyrostla stylizovaná chmelnice. Velkorysé bývají i travnaté zahrady s vysázenými stromy, které v Měcholupech dokonce plní funkci jakéhosi komunitního centra pro rodiny nebo umožňují pořádání koncertů či letních filmových projekcí. 

Dispoziční uspořádání mosteckého pivovaru vychází z požadavků na smysluplně fungující provoz. Podlouhlý objekt sestává ze dvou hlavních částí – v té severní se odehrává samotná výroba piva, zatímco opačná strana je po celý den přístupná slunečním paprskům, proto se zde nachází restaurace. Spojovacím prvkem je kuchyně, což umožňuje její otevření směrem do výčepu, takže hosté se mohou letmo přesvědčit, zda příprava jejich objednávky probíhá bez prostojů. Interiér objektu vyniká úsporností. Stěny zůstaly převážně ponechány v surovém vyzděném stavu, přetřené pouze bílou výmalbou, jen v sociálním a kuchyňském zázemí se částečně dostaly ke slovu i užitečné keramické obklady. Podobu restauračního prostoru určuje decentní kombinace cihelného zdiva, dřevěného nábytku s kovovými detaily, ocelových prvků konstrukčního rázu a betonové broušené podlahy. Výčepní bar osvětlují úzké LED zářivky zavěšené do soustavy křížů, nad stoly jsou prosté zvětšené žárovky, k dispozici je několik typů sezení. Jedno slavné úsloví z dějin architektury říká, že „méně je více“. U pivovaru v Mostě to platí i pro komunikaci s okolím. Není potřeba žádná dotěrná reklama, k propagaci kvalitního piva a špičkové soudobé architektury stačí jednoduché logo ve tvaru písmene „M“. Představuje základní označení zdejší produkce a v provedení z černého ocelového plechu soustředí zájem kolemjdoucích jako jediná zvláštnost na jinak čisté fasádě. Most you must!  

Článek byl poprvé uveřejněn v srpnu 2021 v magazínu Formen.