Z veteránů dělají elektromobily: Geniální nápad, nebo znesvěcení?

Volkswagen e-Beetle Cabrio.

Volkswagen e-Beetle Cabrio. Zdroj: Volkswagen

Společnost Lunaz se věnuje i předělávání klasik od Bentley S1, S2 a S3 (1955-1965) na elektromobily.
Elektrifikovaný britský sporťák Jaguar XK120 od společnosti Lunaz.
Aston Martin DB6 Volante EV.
Majestátní Rolls-Royce Phantom a Silver Cloud v elektrické verzi.
Společnost Lunaz se věnuje i předělávání klasik od Bentley S1, S2 a S3 (1955-1965) na elektromobily.
91
Fotogalerie

Elektromobilita je všeobecně považována za budoucnost dopravy a tento trend se rozmáhá do stále více oblastí. Zatímco po celé generace se automobiloví nadšenci pyšnili co nejlepšími spalovacími motory, v dnešní době řada majitelů historických klasik řeší přestavbu na elektromobily. Nejde však o levnou záležitost a podstatná úprava legendárních veteránů má pochopitelně i řadu odpůrců.

Počátkem roku se britská společnost Lunaz, která se zaměřuje na přestavby historických vozů na elektromobily, pochlubila opravdovým skvostem. Do Bentley S2 Continental Flying Spur z roku 1961 namísto legendárního 6,2litrového motoru V8 nainstalovala plně elektrické hnací ústrojí s motorem o výkonu 375 koní a baterii o velikosti 80 kWh, která poskytuje dojezd kolem 400 km. Přestavěný vůz je prý téměř nerozeznatelný od klasiky a navíc se pyšní zrychlením z 0 na 100 km/h za méně než 5 sekund. Cena tomu však odpovídá, elektrický vůz z limitované edice přijde na více než 10,5 milionu korun. Že jde o opravdu zdařilou konverzi, se můžete přesvědčit v galerii. Spolu s tím také na další podobné úpravy.  

Přestavba autmobilových veteránů na elektromobily se začíná rozmáhat čím dál více. Někteří nadšenci tak řeší situaci, kdy mají zachovalou karoserii, ale neopravitelný motor či převodovku. Jiní se chtějí vyhnout tlaku ekologických restrikcí (např. zákazu vjezdu do měst). A na trend slyší nejen specialisté na přestavby ale už i samotné automobilky. Jaguar elektrifikoval svůj klasický roadster E-Type, Volkswagen se věnuje konverzi svého legendárního Brouka a Aston Martin „ozelenil“ svou DB6.

Elektrifikace veteránů se ale pochopitelně nesetkává s přílišným nadšením mnoha takzvaných petrolheadů, tedy fandů klasických motorů. Pro řadu obdivovatelů klasik jsou takové zásadní úpravy (obzvlášť výměna spalovacího motoru) neodpustitelné a obdobně se vyjadřuje i Mezinárodní federace historických vozidel (FIVA), která se nechala slyšet, že takto upravená vozidla nepovažuje za historická, protože nesplňují cíl zachování automobilových klasik a související kultury. Oficiální přestavby proto alespoň počítají se zachováním původních dílů, aby vozy šly opět předělat do původní podoby.