Firmy škrtí náklady. Každá čtvrtá propouští

Výroba, ilustrační foto

Výroba, ilustrační foto Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Úřad práce
Hledání práce
3 Fotogalerie
Jaroslav Bukovský

Otřes ekonomiky během pandemie přinutil firmy razantně srazit náklady na zaměstnance. Čtvrtina firem v ekonomice tak sáhla k propouštění, nejčastěji pak v automobilovém průmyslu, obchodu a službách. Vyplývá to z květnového průzkumu personálně poradenské společnosti Randstad. 

Kdo o práci nepřišel, poznal dopady krize z mnohdy hubenější výplatnice. Na peníze totiž zaměstnancům sáhla každá pátá firma, a to formou škrtu bonusů, či dokonce snížení základní mzdy. 

„Přijatá opatření se výrazně lišila podle jednotlivých sektorů. Zatímco například firmy z IT nebo podnikových služeb fungovaly hladce i v době pandemie, subjekty z jiných oborů musely zcela zastavit svůj provoz a návrat k původnímu stavu se ani nyní nezdá pravděpodobný,” vysvětluje šéf Randstadu Jacek Kowalak s tím, že naprostá většina výrobních firem se zatím snažila zaměstnance udržet. “Zvolili cestu překážek na straně zaměstnavatele, nebo využití kurzarbeitu. Je ovšem otázka, co se stane po skončení vládních podpor. Zřejmě dojde k další vlně propouštění,” dodává Kowalak. 

Podle průzkumu Randstadu se zhruba pětina firem pokoušela popasovat z výpadkem svého fungování i skrze nařízenou dovolenou, každá desátá pak svým zaměstnancům snížila úvazek. Jen o něco více než čtvrtina firem pak v souvislosti s pandemií nezavedla vůči zaměstnancům žádná omezující opatření. Podle zatím posledních dat Ministerstva práce a sociálních věcí vzrostla nezaměstnanost v Česku během dubna z březnových tří na 3,4 procenta. Na úřad práce zamířili v dubnu nejčastěji pracovníci služeb, a to z oboru stravování, obchodu, hotelnictví, nákladní dopravy a zprostředkování služeb. 

„Nezaměstnanost v dalších měsících pravděpodobně poroste, v květnu by se míra nezaměstnanosti mohla dostat ke čtyřem procentům a začátkem prázdnin pak nad pět procent,” uvádí ekonom Komerční banky Michal Brožka. Pomyslným vítězem krize se podle Randstadu staly obory e-commerce, IT a podnikových služeb. “Nejen, že byly krizí nejméně zasaženy a nemusely ve valné většině případů zavádět žádná omezující opatření, ale často jim pandemie přinesla i nové obchodní příležitosti,” dodává Kowalak.