Advent v Olomouci: alkoholové výpary a žádný výhled

Francouzský punč pochází z Olomouce. Jeho popíjení se zde ale rozmohlo natolik, že začíná některým lidem vadit.

První francouzský punč uvařil Radomír Skovránek s přáteli sochaři. Stalo se to 15. prosince 1998 na náměstí v Olomouci. Dnes je zde v nabídce několik druhů francouzských punčů, ale i řada galských, finských, vídeňských či olomouckých.

„Ve Štrasburku nás překvapil pán s baretem, který tam punč prodával. Věděli jsme jen, že v tom něco plave. O den později jsme to zkoušeli tady. Koupili jsme víno a postupně přidávali různá koření,“ vysvětlil Skovránek.

Recept na francouzský punč nikdy nikde nenašel a ten svůj pochopitelně tají. „Dokonce i Francouzi, kteří přišli tady ke stánku, se podivovali. Žádný francouzský punč totiž neexistuje,“ řekl Skovránek. O to více jej překvapuje, kolik má následovníků. Někteří ale zvolili název Moulin Rouge nebo punč z Montmartre.
„Náš se jmenuje finský, protože do něj přidáváme vodku. Jestli se pije ve Finsku, to nevím,“ přiznal Leoš Červenka. Každopádně do něj dává největší díl ovoce – pět druhů.

Vedlejší irský má v sobě zase whisky a dalších variant je nepočítaně. Mezi stánkaři se letos poprvé objevil i Jan Vala s čepicí rakouské armády pod nápisem Stará dobrá monarchie. „Začínali jsme na hraničním přechodu Hatě a potřebovali jsme nějaký společný motiv i pro Rakušáky,“ vysvětlil. Monarchii císaře Františka Josefa podle něj charakterizoval poklid a vstřícnost. Jako znalec vína tvrdí, že bez dobrého vína není dobrého punče.

Nalévá se i mladistvým

Dvě patnáctileté studentky stojí před jedním ze šestatřiceti stánků s punčem. Souhlasily, že se zúčastní testu Sedmičky. Když na ně přijde řada, bez problémů si dva teplé kelímky od pultu odnášejí. „Já jsem punč měla už dřív,“ přiznává pak jedna z nich. Druhá by mohla ochutnat poprvé.

Brigádnice ve stánku ale pár minut poté tvrdí, že by mladistvým nikdy nenalila. „Občanku nepožaduji, když ale někdo na osmnáct nevypadá, zeptám se, kolik mu je. Ti mladší se začnou ošívat nebo červenat. Těm punč neprodám,“ popsala svou metodu.

Nutno podotknout, že drtivá většina prodejců nabízí i nealko variantu pro děti či řidiče, případně jiný horký nápoj.

Změní se Vánoce?

Jedni stánkaři tvrdí, že prodej punče je letos slabší, a přičítají to krizi, jiní zase teplému počasí. Někteří naopak tvrdí, že se pije dál, a to stejně nebo ještě více. Každopádně po letošních Vánocích vyprší pořadateli, brněnské firmě RK Invest, sedmiletá smlouva.

„O podobě vánočních trhů chceme počátkem nového roku diskutovat,“ uvedl náměstek primátora Jan Holpuch. Připomněl, že současné vedení radnice „budko-punčový“ advent zdědilo po minulé reprezentaci.

Libor Gronský, protestující proti současnému stavu, tvrdí, že na náměstí by mělo být jen několik stánků s ozdobami. „Když sem z Flory dovezli pár stromků v květináčích, byl z toho poprask. Prý hyzdily centrum města a bránily ve výhledu na historické budovy. Jak potom mohou památkáři povolit vánoční trhy?“ divil se Gronský.

Vedoucí památkové péče olomouckého magistrátu Vlasta Kauerová ale podotkla, že jde o dvě různé věci, protože architekti zakazují na náměstí zeleň, nikoliv trhy. „Výstaviště Flora navíc porušilo správní rozhodnutí,“ dodala Kauerová.

Kromě toho, že punčové Vánoce mají i svůj společenský rozměr a lidé se na náměstí setkávají jako za starých časů, jeden ze stánků přispívá navíc každoročně i na charitu.

Lions punč, který má své tradiční místo mezi bronzovou želvou a vchodem do radnice, dal loni na charitu 167 tisíc korun. „Peníze jsme věnovali na sluchově postižené děti, ale i další charitativní projekty,“ potvrdil za Lions club Miroslav Němec. Letošní výsledek si zatím netroufl odhadnout.