Akcionáři Yahoo požadují odchod kontroverzní šéfky Mayerové

Šéfka Yahoo Marissa Mayer

Šéfka Yahoo Marissa Mayer Zdroj: CC BY-SA 2.0: Giorgio Montersino: Wikimedia

Nejméně tři z deseti největších akcionářů Yahoo chtějí, aby jejich firmu převzala společnost AOL. Důvodem je špatná ekonomická pozice, do níž provozovatele stejnojmenného internetového portálu uvedlo nekompetentní řízení generální ředitelky Marissy Mayerové.

Kampaň za fúzi Yahoo s AOL začal hedgeový fond Starboard Value LP, jeden z největších akcionářů prvně zmiňované firmy. Nově vzniklou firmu by podle přání nespokojených akcionářů Yahoo měl vést dosavadní šéf AOL Tim Armstrong.

Starboard a ještě nejméně dva velcí akcionáři Yahoo jsou podle informací agentury Reuters natolik rozčarováni z výkonu ředitelky Mayerové, že za účelem provedení výše popsané transakce oslovili Armstronga přímo, aniž by konzultovali management Yahoo či akcionáře AOL. To je v rozporu s běžnou praxí.

Armstrong není proti

Armstrong sám potvrdil, že jej zástupci nespokojených akcionářů Yahoo oslovili. Sdělil navíc agentuře Reuters, že rozumí jejich argumentaci a souhlasí s tím, že by fúze měla pro všechny zúčastněné svoje výhody. Zároveň však řekl, že možnost fúze vypadá v současné době velice vzdáleně. Firmy totiž spolu oficiálně nejednají a Armstrong je podle Reuters ochoten uvažovat pouze o „přátelském“ převzetí.

AOL i Yahoo odmítly spekulace o možné fúzi jakkoli komentovat. Je však velmi nepravděpodobné, že by management Yahoo souhlasil s fúzí ve chvíli, kdy by to pro jeho členy znamenalo patrně konec angažmá a v každém případě neúspěch.

To se týká především CEO Marissy Mayerové. Bývalou mluvčí Googlu vynesla v roce 2012 do křesla generální ředitelky konkurenční firmy Yahoo módní vlna, jež firmám v Silicon Valley velí maximálně využívat manažerských schopností žen.

Plány selhaly

Mayerová při nástupu řekla, že má v úmyslu spustit odvážný restrukturalizační plán. Jeho konkrétní výsledky spočívaly v zákazu práce z domova pro zaměstnance Yahoo a simultánním zřízení „školky“ pro jejího čerstvého potomka v bezprostřední blízkosti její kanceláře.

Vývoj akcií Yahoo za posledních 5 let:

Uživatelé emailové služby Yahoo zase byli svědky toho, jak jejich do té doby spolehlivá pošta prodělala nespočet redesignů, začala nabízet všechno to, co není nikdy zapotřebí, zatímco její základní funkce (například vyhledávání) selhávaly. Mayerová tak patrně chtěla přimět dosavadní klienty k přechodu na placenou verzi emailu.

Kromě toho sice cena akcií Yahoo stoupla od roku 2012 na trojnásobek, ovšem pouze v důsledku šťastné investice do mamutího čínského elektronického obchodu Alibaba.com. S touto investicí však Mayerová neměla nic společného; proběhla ještě v době, kdy současná ředitelka byla konkurence. Zisky z prodeje inzerce, klíčové činnosti firmy, jíž měla po svém nástupu pomoci, naopak od roku 2012 stagnují.