Amazon nově prodává umění, v nabídce má přes 40 tisíc děl

V krabicích od Amazonu budou nyní i umělecká díla (ilustrační foto)

V krabicích od Amazonu budou nyní i umělecká díla (ilustrační foto) Zdroj: Amazon.com

pav
V roce 2017 by měl online trh s uměním překonat hranici dvou miliard dolarů. Amazon chce z rostoucího byznysu svůj podíl. Právě spustil sekci Amazon Art, kde nabízí umělecká díla od prodejců a galerií

Internetový obchod Amazon.com, který mimochodem v Česku postaví logistické centrum, začal nově nabízet umění. Přes stránky Amazonu je možné zakoupit originální kresby, reprodukce obrazů nebo sochy přibližně z 150 amerických galerií, od těch nejmenších po ty největší, a to včetně newyorské Paddle8 nebo sanfranciských galerií McLoughlin nebo Modernbook.

„Jsme rádi, že můžeme nabídnout umělecká díla přímo z galerií. Amazon Art dává galeriím možnost oslovit miliony zákazníků,“ tvrdí viceprezident Amazon Marketplace Peter Faricy.

„Díky Amazonu můžeme jednoduše kontaktovat naše stávající zákazníky a lépe oslovit ty nové,“ slibuje si od spolupráce Osman Khan, výkonný řeidtel Paddle8.

Na druhou stranu ne všechny galerie nabídky Amazonu využily. Gail Gibson ze seattleské galerie G. Gibson Gallery chce nejdříve vidět, jak bude obchod fungovat. „Chci si počkat, jak to bude udělané a jednoduché na používání. Prodej umění musí být vkusně vyřešený,“ vysvětluje Gibson.

Pokud však galeristi budou spolupráci s Amazonem zvažovat příliš dlouho, může je to vyjít draho. Zatímco nyní mohou svá díla na stránky Amazonu umístit zdarma, od roku 2015 jim bude online obchod účtovat měsíční poplatek vy výši 100 dolarů.

Amazon ještě musí vyřešit specifické technické detaily. Přeprava uměleckých děl je podstatně dražší než u běžných zásilek. Může stát až tisíce dolarů, což by si ale galerie nemohly dovolit. Amazon by si měl z každého prodaného uměleckého díla účtovat provizi vy výši 5 až 20 procent (čím vyšší cena, tím menší provize).

Druhý pokus pro umění

Není to poprvé, co se Amazon snaží prodávat umění. V roce 1999 se spojil s aukční společností Sotheby´s na doméně Sothebys.Amazon.com. Celý projekt však nevydělával, a proto v říjnu 2000 po šestnácti měsících byl ukončen. Podobným neúspěchem skončil pokud společnosti Artnet, která později vysvětlila, že v rané éře internetu lidé nebyli ochotni platit tak vysoké částky za díla, která nemohou vidět osobně. Možná právě z těchto důvodů se byznysu s uměním dlouho vyhýbaly eBay i Yahoo.

Online umění na vzestupu

Mezinárodní trh s uměním dosáhl vloni celosvětově rekordních 60 miliard dolarů. Z průzkumu společnosti Hiscox vyplynulo, že 64 procent lidí nakupuje umění online, aniž by ho předtím viděla osobně. Více než čtvrtina účastníků průzkumu pak byla ochotná utratit přes 75 tisíc za díla, která předtím viděli jen na fotkách. Právě Hiscox ve svém průzkumu předpokládá, že online trh s uměním do roku 2017 vzroste ze současných 870 milionů dolarů na 2,1 miliardy dolarů.