Antická tragédie s živým orchestrem

Pardubické divadlo zve na dva nové příběhy. Ukazují velkou sílu a odvahu krásných žen a nesmiřitelný souboj lidských povah.

Trójská válka právě skončila. Řekové zvítězili, Trójany pobili. Jejich ženy zůstaly naživu, aby je odvlekli do otroctví. Trójanky se však i na úplném dně dokážou vzepřít. Pardubické divadlo nabízí svým příznivcům velký příběh plný emocí.

Eurípidovu tragédii Trójanky v něm před Vánoci pohostinsky nazkoušel mladý režisér Pavel Ondruch. Toho tato antická hra přitahovala už od dětství. „Je v ní velké a fascinující téma vyrovnání se s tragickým, řekněme nespravedlivým osudem, který přichází bez našeho přičinění, bez viny a my jsme nuceni se k němu postavit – to je právě to zásadní, co vedle tématu války a násilí Trójanky přinášejí. Sledujeme proces přijetí osudu, ať je jakýkoli,“ říká režisér.

Uvádění antických her není na českých jevištích příliš časté. Už proto stojí za to se do divadla vypravit. „Každé takové představení je svým způsobem záležitost exkluzivní, hodná pozornosti. Prostřednictvím antického dramatu se totiž můžeme dostat až k samotným kořenům lidského bytí, k mýtům, a tedy k pravdě, zjistit mnoho třeba dosud neznámého o nás samotných. Také se můžeme pokusit očistit od všeho negativního, co nás v životě právě postihuje,“ láká na hru dramaturg inscenace Zdeněk Janál.

Patnáctičlenný chór

Nevšední inscenace Východočeského divadla ale zaujme nejen tragickým osudem postav. Diváky okouzlí svou múzičností. Inscenátoři sáhli k původní scénické hudbě Pavla Trojana mladšího. Na scéně se kromě herců objeví také živý komorní orchestr složený ze studentů pardubické konzervatoře. Sílu představení pak podtrhnei patnáctičlenný ženský chór. Hlavních rolí se ujaly Zdena Bittlová, Jindra Janoušková, Romana Chvalová, Petra Tenorová, Václav Dušek a Martin Mejzlík.

Za cestu do pardubického divadla bude určitě stát také první premiéra nového roku. O víkendu 7. a 8. ledna uvede na zdejším jevišti režisér a šéf pražského Divadla pod Palmovkou Petr Kracik hru Reginalda Rose Dvanáct rozhněvaných mužů. „Dvanáct doposud nerozhněvaných mužů se na začátku dramatu sejde k jednomu stolu, skoro jako u biblické poslední večeře. A pomyslná poslední večeře je v tu chvíli skutečně ve hře. Jde totiž o život! Ne někomu ze zúčastněných, nýbrž osobě, o níž se právě jedná. Děj se totiž odehrává u soudu, který rozhoduje o vině či nevině v kauze úmyslné vraždy – a v případě viny to pro obžalovaného automaticky znamená trest smrti,“ popisuje dramaturg Tomáš Syrovátka děj.

Příběh se odehrává v New Yorku a verdikt leží v rukou dvanáctičlenné poroty složené z lidí nejrůznějších povah, hodnot, názorů. „Protichůdnost jejich myšlení je žene do soubojů. Dost těžko se mohou hodnout. Přitom musí jednomyslně odhlasovat buď vinu, či nevinu,“ říká Syrovátka.

V hlavní roli Kostka

Do jedné z hlavních rolí známého soudního dramatu, který se dočkal i slavného filmového zpracování, obsadil režisér herce Petra Kostku.

„Vůbec nevadí, že diváci třeba příběh znají a vědí, jak dopadne. Jeho zajímavost není v onom soudním procesu a jeho vyústění, ale ve střetnutí dvanácti vzájemně se neznajících lidí. Nejen lidí různých povolání a z různých společenských vrstev, ale především různých charakterů. Představí se nám v celé své nahotě lhostejnost, lehkomyslnost, zahořklost, neústupnost, tolerance, pyšnost, samolibost, prostomyslnost, nesnášenlivost, xenofobie, hloupost, ale naštěstí také zodpovědnost a smysl pro spravedlnost a pro čisté svědomí,“ tvrdí Kostka.

Kromě něho se na jevišti představí také Jan Hyhlík, Pavel Novotný, Ladislav Špiner, František Švihlík nebo Josef Vrána. Před sobotní premiérou budou navíc ve foyer diváci svědky vernisáže výstavy sochařky Kláry Klose.