Apple najal bývalého šéfa Blackberry, který měl na starost vývoj softwaru pro automobily

Takhle si Apple Car představují na Carwow.com

Takhle si Apple Car představují na Carwow.com Zdroj: Carwow.com/Zive.cz

Po mnoha neoficiálních informacích o tom, že Apple pracuje na vlastním elektromobilu, který bude vybaven technologií automatického řízení i softwarem přímo od Applu, se objevuje další zajímavá zpráva. Do týmu Applu se totiž přidá zkušený šéf, který měl v Blackberry na starost právě software pro automobily.

Nedávno jsme se dle zdrojů Wall Street Journal dozvěděli, že Apple nestíhá původní plán s uvedením automobilu na rok 2019 a vše se posune na rok 2021. Objevily se ale také informace, že se Apple začal více soustředit na samotný software, který bude automobil obsluhovat a řídit.

Jak takový systém může vypadat, lze vidět například u elektromobilů od Tesla Motors – propojení s mobilním telefonem je totiž jen okrajovou záležitostí. Vše důležité je součástí automobilu, který má vlastní operační systém a jde tak o stroj, který se stává více počítačem.

Automatické řízení je samostatnou částí, která vyžaduje nasbírat obrovské množství dat na reálných silnicích, o což se Tesla Motors rovněž snaží. Podle Elona Muska bude nutné počítat s tím, že legislativa bude vyžadovat s licenci pro podobné systémy se zkušenostmi v oblasti miliard najetých kilometrů.

Software je tak pro vozy budoucnosti extrémně důležitý, stejně jako například i u mobilních telefonů. Můžete mít skvělý hardware, ale jakmile nebudete mít dobrý software, který by ho využil nebo bude způsobovat problémy, bude k ničemu, i když bude z kvalitních materiálů a s nádherným designem.

To si asi začíná uvědomovat i Apple, který najal Dana Dodgeho, bývalého tvůrce unixového operačního systému QNX. QNX patří od roku 2010 pod Blackberry a vzhledem k mobilnímu zaměření byl systém vyvíjen i pro automobilový trh. Pro své vozy ho například používal Ford, Volkswagen, Daimler AG a další výrobci.

Dan Dodge bude pracovat pod novým šéfem Bobem Mansfieldem, který má celý „projekt Titan“ na starost a reportuje přímo Timu Cookovi. Zatím se spekuluje, že Apple zvolí raději strategii, která bude zahrnovat akvizici nějakého automobilového výrobce, případně blízké partnerství. Jak totiž ukazuje i Tesla Motors, vyrábět spoustu elektromobilů je opravdu náročný proces, který nelze tak snadno škálovat, jako u malých mobilních telefonů. Hlavním problémem jsou baterie, což ale Elon Musk řeší pomocí Gigafactory.

I když tak Apple zvládne software a design, stále musí mít obří továrny, které budou schopné takové vozy vyrábět v potřebném množství. Apple má v hotovosti dostatek peněz, aby mohl koupit i větší automobilku a její výrobní linky, takže uvidíme, jaké strategie se od Applu nakonec dočkáme.