Auta bez řidiče mohou snížit počet nehod až o 90 procent

Nová verze „auta“ společnosti Google

Nová verze „auta“ společnosti Google

Inteligentní auta, autonomní vozidla nebo se jim říká také samořiditená auta – podle všeho budoucnost osobní přepravy, do jejíhož vývoje automobilky v současnosti investují nemalé prostředky, by mohly v době svého rozkvětu a širší akceptace (po roce 2030) radikálně snížit počet nehod na silnicích, a to až o devadesát procent.

Tvrdí to studie McKinsey&Company, podle níž se nástup autonomních vozidel dá rozdělit do tří dekád, přičemž právě ta třetí, kdy se inteligentní auta stanou spotřebiteli preferovaným typem dopravního prostředku, bude mít nejmarkantnější dopad na pochmurnou statistiku nehodovosti. Třeba jen ve Spojených státech by očekávané devadesátiprocentní snížení nehodovosti znamenalo, kromě zhruba 30 tisíc zachráněných životů ročně, také roční úsporu kolem 190 miliard dolarů vynaložených na následnou léčbu po autonehodě.

Změny ale nastanou i v jiných oblastech. V první dekádě, kterou analytici počítají od roku 2015, dojde hlavně k investicím, testování a uvedení do provozu prvních prototypů, což ostatně můžeme vidět již nyní. Pak by ale mělo dojít také k přehodnocení dopravních modelů a zakomponování existence inteligentních aut, třeba do konceptu internetu věcí vyvíjených chytrých měst (Smart Cities).

Druhá dekáda se prý ponese ve znamení přizpůsobování napojeného auto-byznysu: pojišťovny upraví krytí rizik způsobených řidiči na krytí technických selhání vozu. Vzroste také význam autorizovaných servisů, které budou mít jako jediné možnost zasahovat do tak sofistikovaného produktu, kterým samořiditelné auto je.

Bezpečné a úsporné

Významné „pro“ (zatím) zavedení autonomních vozidel představují také data sesbíraná z testovacího provozu samořiditelných prototypů: ze 48 vozidel, která prodělávala na Kalifornských silnicích testy, byly pouze čtyři z nich účastníky dopravní nehody. Při vyšetřování pak byli za viníky nehody označeni řidiči druhých vozidel, kteří nerespektovali dopravní pravidla. „Ani jedno z našich aut nebylo příčinou nehody,“ napsal v květnu v reakci na tuto statistiku Chris Urmson, šéf projektu samořiditelných aut Google.

Úspory spojené s chytrými auty však McKinsey&Company vidí také v čase: řidiči budou mít v průměru o 50 minut denně volného času navíc – namísto aby řídili, budou se moci věnovat práci nebo zábavě. Zajímavý propočet představuje také úspora parkovacích ploch: autonomní vozy budou přesněji parkovat, čímž dojde až k o 15 procent lepšímu využití parkovišť.

Revoluce začíná. První stát schválil robotická auta bez řidiče