Auta na parkánech nejspíš zůstanou
Rozježděné bahno, panely, díry a teď i hromady sněhu. Tak vypadá parkoviště „na parkánech“. Vedení radnice to chce změnit a v plánu je rekonstrukce. Měly by zmizet panely a nahradit je staré dlažební kostky, které původně byly v Klášterské ulici.
„Jde jen o malé úpravy. Odstranění panelů a vysazení zeleně,“ tvrdí vedoucí odboru rozvoje Vladimír Krampera. Zatím se však nepodařilo na opravu získat dotace. Úředníci to proto zkusí znovu.
Auta tady budou parkovat dál. Ať už stavební firma místo vydláždí a upraví, nebo zůstane v současném stavu. Přitom prostor ohraničený kamennou zdí od nábřeží L. Stehny směrem k zadnímu traktu Střelnice vlastně ani oficiálně parkoviště není a podle územního plánu ani nebude. A právě na to upozorňují někteří kritici zachování stání pro auta „na parkánech“.
„Město by mohlo vyhlásit soutěž, co s tímto místem dál. „Parkány“ nemusí nutně obsadit auta,“ navrhuje zastupitelka Sabina Langerová. Některé nápady, co si s prostorem počít, připravili i studenti architektury z Prahy, kteří byli v Hradci na soustředění.
Do vypsání soutěže se ale nikomu z radnice moc nechce. Projekt by totiž musel respektovat to, že „parkány“ nejsou parkoviště, a z toho by tvůrci návrhů vycházeli. A pochopení nenacházejí kritici ani u strážníků. Počet míst ke stání by se zmenšil o několik desítek.
„Teď v zimě a mimo hlavní turistickou sezonu to není tolik vidět, ale aut ve městě přibývá a lidé potřebují parkovat,“ vysvětluje šéf strážníků Luboš Müller. Podle jeho zkušeností by zrušení volného stání bylo na dopravní situaci znát. „Parkány“ využívají hlavně místní, kteří potřebují ve městě stát déle a nechtějí za parkování platit.
Je zvláštní, že „parkány“ jsou i na seznamu parkovišť, který visí na webu města. V mapce je místo označené jako neplacené parkoviště. V názoru, co s prostorem v těsné blízkosti původně gotické parkánové hradby s baštou, která se táhne od Masarykova náměstí k Vajgaru, se různí i řidiči.
„Místo tady chytnu málokdy, dneska jsem měl štěstí. Většinou je plno, jak by ne, je to zadarmo. Jestli by se to mělo zrušit nebo opravit, to nevím. Parkovišť je dost, ale lidem se nechce platit,“ říká řidič Petr Barták.
Jana Drábová, kterou Sedmička také „na parkánech“ oslovila, tvrdí, že by opravu parkoviště uvítala. Kvůli výmolům tu nechává auto jen nerada. „Kdyby to zrušili, tak bych to taky přežila. Prostě bych to dala jinam. Možná by to také byl bič na lidi, co jsou líní dojít do centra i z Vajgaru,“ myslí si.
Zastupitelka Sabina Langerová říká, že jí jde hlavně o rozpoutání diskuze a větší zapojení lidí do rozhodování o významných změnách ve městě. Podobně jako tomu bylo před čtyřmi lety při rozhodování o dominantě Masarykova náměstí. Lidé na webu města i prostřednictvím kuponů v informačním centru odhlasovali novou fontánu a radnice jejich názor respektovala. Modely fontány, které se dostaly do nejužšího výběru, dokonce vystavila za výlohou v Panské ulici. Podobně by to mohlo fungovat i při rozhodování o „parkánech“.