Automatické brzdění AEB bude v Evropě brzy standardem
Samočinné nouzové brzdění, známé pod výrazem Autonomous Emergency Braking (AEB), již proniká do výbavy vesměs drahých či na bezpečnost vyloženě zaměřených automobilů a my jsme si jej naposledy vyzkoušeli během testu SUV Infiniti EX30d. Připomeňme, že AEB je jedním z prvků moderních aktivních tempomatů, jež jsou schopny vůz v případě dojíždění pomalejšího či stojícího vozidla nejen zpomalit, ale také zcela zastavit.
Osobních automobilů opatřených podobným zařízením je však na evropském trhu pouze několik, přičemž jejich podíl na celkových prodejích nových aut je pouze marginální. Ale to by se mělo záhy změnit, neboť od listopadu příštího roku budou automatickým brzděním AEB povinně vybaveny všechny nové užitkové stroje.
Ale tím to nekončí a evropské úřady již plánují nucenou ofenzívu systému AEB také do osobních automobilů. Podle magazínu Autoweek institut EuroNCAP plánuje zahrnout od roku 2014 do hodnocení bezpečnosti osobních vozů kromě ESP, omezovače rychlosti atp. právě AEB. Povinné to tedy zatím nebude, ale pokud má nový model odjet s hodnocením pěti hvězdami, bez AEB se zkrátka neobejde…
Je třeba vychytat mouchy, pořádné masařky...
Systém AEB (ať už mu jednotlivé automobilky říkají jakkoli) má radikálním způsobem snížit počet havárií, resp. omezit jejich následky, a to zejména v městském provozu, na který se soustředí třeba Volvo se soustavou City Safety. Mohlo by to znít jako pěkná pohádka, jež bude svědomitě chránit zdraví a majetek účastníků dopravního provozu, ale tak snadné to není.
Současné radarové systémy totiž stále vykazují chyby: například kovové mostní konstrukce (viz včerejší článek o testování nových vozů Cadillac XTS a ATS) někdy považují za stojící automobil, jindy zbrkle reagují třeba při těsném napojování na kruhový objezd. Jinými slovy: podobné systémy jsou zřejmě schopny některým nehodám zabránit, ale otázkou zůstává, zda jich více nezpůsobí.