Cyklisté nejen v Ostravě, ale i v celém kraji, se mají na co těšit. Za peníze z evropských fondů totiž vznikne do dvou let sedm nových cyklostezek. Dotace šestasedmdesát milionů korun z Regionálního operačního programu (ROP) Moravskoslezsko propojí Ostravu s Poodřím, rozšíří cyklostezku údolím Lomné. Nové trasy vzniknou také v okolí Kopřivnice, Hradce nad Moravicí, Krnova, v OstravěPorubě a Bohumíně.
„Umožní tak podívat se na kole a pěšky do míst, kam to dříve nešlo, nebo to bylo komplikované. Znamenají nové zážitky, bezpečnější a ekologickou dopravu. Navíc zatraktivní region pro turisty,“ tvrdí David Sventek, ředitel Úřadu Regionální rady Moravskoslezsko.
Z Ostravy až k Dunaji
Nejatraktivnější a také největší bude nová cyklostezka OdraMoravaDunaj napříč Ostravou a chráněnou krajinnou oblastí Poodří. Stavba její ostravské části, tedy pěti páteřních tras spojujících Hornické muzeum, Koblovský most, lávku Kamenec, Seidlerovo nábřeží, Slezskoostravský hrad a Hrabovou, začne na jaře letošního roku. Trasa povede kolem Ostravice a Odry a postupně propojí nejlidnatější části města a také velké podniky.
„Největší část ucelené cyklostezky, přes čtrnáct z celkových devatenácti kilometrů, povede Ostravou podél řeky Odry. Zbylé, kratší úseky vzniknou v chráněné krajinné oblasti Poodří jako počátek budoucího propojení celé oblasti až k hranicím s Olomouckým krajem,“ popisuje záměr Kate řina Křenková, předsedkyně Regionu Poodří a starostka Bartošovic. Nositelem projektu je svazek jednadvaceti obcí Regionu Poodří, partnerem je Statutární město Ostrava.
Dvě stě kilometrů
Jako první bude dokončený úsek spojující Hornické muzeum v Petřkovicích s Koblovským mostem, který by měl být hotov v červnu letošního roku. Jako poslední se zprovoznění dočká trasa mezi Slezskoostravským hradem a Hrabovou, s jehož spuštěním se počítá v listopadu 2014.
„Město za jejich zhotovení zaplatí zhruba sto padesát dva milionů korun, což je zhruba o sto milionů méně než naznačovaly odhady. Projekty jsou součástí Integrovaného plánu rozvoje města, a budou proto až z pětaosmdesáti procent financovány ROP. Ostrava tak zaplatí pouze necelých třiadvacet milionů korun,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Aleš Boháč.
V současné době je v Ostravě přibližně dvě stě kilometrů cyklistických stezek a tras. Tento počet by se tak měl zdvojnásobit. Tvůrci projektů kladou důraz zejména na ucelenost sítě. Významným kritériem je rovněž budování cyklostezek odděleně od motorizované dopravy. Tratě ve městě budou v budoucnosti navazovat na celostátní a mezinárodní síť, což se týká zejména cyklostezky Ostrava–Beskydy. Ta je součástí nadnárodní sítě Greenways. Má rozšířit stávající síť cyklostezek budovaných podél vodních toků a zlepšit jejich dostupnost, zvýšit bezpečnost cyklo a pěší dopravy a zatraktivnit region pro příliv nových turistů.
„Jsem rád, že tato nová cyklostezka za evropské peníze nakonec bude. Žádost o dotaci jsme napoprvé loni v květnu nepodpořili, nyní došlo k přepracování a dopilování projektu. Výstavbě cyklostezky za evropské peníze nic nebrání,“ kvituje Sventek.
V současné době se pracuje rovněž na budování chybějící části v úseku Vratimov–Sviadnov. Stavbu realizuje svazek obcí Region Slezská brána. Celý projekt cyklostezky Ostrava–Beskydy má za cíl propojit rychle a bezpečně Ostravu s Beskydami podél řeky Ostravice.
Na kole údolím
Lomné Z dalších chystaných cyklostezek stojí jako první za zmínku ta, která povede údolím Lomné. Naváže tak na již hotový dvoukilometrový úsek, financovaný rovněž z evropských fondů. Prodloužení o více než dva kilometry přijde obec Dolní Lomnou na necelých osm milionů korun. Většinu výdajů pokryje dotace z ROP Moravskoslezsko.
Obdobný charakter a návaznost na další úseky má nová stezka z Kopřivnice do Vlčovic. Je součástí budované trasy z Poodří do Beskyd. Bude dlouhá 1,6 kilometru.
Na kole se pojede lépe také z Krnova přes Chomýž do Krásných Louček. Nová trať v oblíbené lokalitě odvede k vyjížďkám cyklisty z frekventované silnice I/57.
Menší riziko kolizí cyklistů s motoristy bude znamenat nový úsek mezi Hradcem nad Moravicí a Žimrovicemi o délce sedm set metrů. Povede v samostatném pruhu pro kolisty podél řeky Moravice a silnice III/44334 k čistírně odpadních vod v Žimrovicích.
Odlehčí se také kolařům v Bohumíně a OstravěPorubě. Bohumínská stezka v délce tři čtvrtě kilometru povede ulicí 1. máje a propojí centrum města s místní částí Skřečoň.
Z OstravyPoruby se lidé pohodlně dostanou k hvězdárně v Krásném Poli. Na úseku o délce 1,8 kilometru vznikne přes čtyři sta padesát metrů nové stezky, zbylé části využijí stávajících tratí.
„Náš sedmiletý cíl v letech 2007–13 je vytvořit s pomocí evropských peněz sto kilometrů nových cyklostezek. Nyní je to již bezmála osmdesát kilometrů,“ říká Sventek. Zároveň připomíná sedmadvacet těchto projektů podpořených od roku 2007 dotací dvě stě osmdesát milionů korun.
GRACIA – ORLOVÁ 2012 SVĚTOVÝ POHÁR
• Ve dnech 25. až 29. dubna se pojede na území Moravskoslezského a Zlínského kraje již šestadvacátý ročník známého a oblíbeného silničního etapového závodu žen „Gracia – Orlová 2012“.
• Závod je opět zařazený do seriálu Světového poháru žen v silniční cyklistice.
• Celková délka bude přibližně 356 kilometrů.
• Závod obsahuje prolog a čtyři etapy, z nichž jedna se pojede jako časovka jednotlivců.