Blíží se konec pantografů. Do Berouna jezdí už jen čtyři

Vlaky na všech berounských tratích budou jezdit jinak. Změna řádu vadí lidem na některých regionálních tratích.

Nový jízdní řád začne na železnici platit 13. prosince. Na změny, i když ne radikální, se musí připravit i cestující na trati číslo 171 do Prahy. Vlaky budou mít o několik minut posunuté odjezdy. „Z pražského hlavního nádraží budou osobáky na Beroun odjíždět o dvě minuty dříve než dosud, z Berouna naopak o tři minuty později. Tedy v půl a celou,“ říká mluvčí Českých drah Petr Pošta. Cestujícím to příliš nevadí. „Jsou to minimální změny. Navíc odjezd v půl a celou si spíš zapamatuji,“ komentuje změnu cestující Zdeněk Pražák.
Větší změny ale pocítí lidé, kteří využívají lokální trať z Lochovic do Zadní Třebaně. Z nového grafikonu vypadl spoj odjíždějící čtyři minuty před půl devátou ranní z Lochovic. Zatímco dosud jezdil i ve všední dny, nově bude vyjíždět jen o víkendech. Radní i obyvatelé se bouří.
„Je to podle mě zrada. Tohle nebylo součástí dohody,“ míní starosta Litně Karel Kliment. Podle něj byl dosud spoj hojně využívaný. „Jezdilo s ním denně kolem třiceti až čtyřiceti lidí,“ říká Kliment. Za pravdu mu dává pracovník Českých drah Ivan Komzák. „Vlakem jezdí nejen cestující do Berouna a Prahy k lékaři a na úřady, ale i studenti na pozdější začátky vyučování do škol v Praze a Berouně,“ podotýká Komzák.
„Nerozumíme tomu. Na žádném jednání tento návrh nezazněl. Už jsme psali žádost na kraj, aby se spoj vrátil,“ říká lochovický starosta Zdeněk Mandík. Pokud se tak stane, bude to nejspíš až od první změny řádu, kterou dráhy plánují na únor.

Pohodlnější cestování čeká od 13. prosince pasažéry, kteří jezdí do Berouna z Písecka, Příbramska a okolí Lochovic. Většina regionálních vlaků mezi Protivínem a Zdicemi totiž pojede až do Berouna. Co to znamená? Cestujícím tak odpadne přestup ve Zdicích těsně před cílem cesty. V úseku mezi Zdicemi a Berounem nově vyjede sedm osobních vlaků v každém směru. „Naopak lidé, kteří pojedou do Berouna osobním vlakem od Plzně, musí ve Zdicích přesednout do motorového,“ vysvětluje změny Komzák.

Čtyři kusy v provozu

Poslední večerní vlak s odjezdem ze Zbirohu osmnáct minut před půlnocí pojede do Berouna nyní jen v pátek a sobotu. Naopak v pracovní dny pojede ze Zbirohu nově vlak už za šest minut čtyři ráno.
Vytisknout si nový jízdní řád nebo se naučit nové časy odjezdů budou muset i lidé na trati ve směru na Rakovník. „Na této trase dojde na základě připomínek mikroregionu Křivoklátsko k posunu odjezdů některých vlaků. Částečně tak zmizí taktový model dopravy,“ říká Pošta s tím, že jízdní řády jsou k dispozici na stránkách www.cd.cz/jizdnirad.
S čím se lidé na berounské trati pomalu rozloučí, jsou stařičké pantografy, které tam jezdí už od roku 1973. V novém jízdním řádu zůstávají v provozu ještě čtyři soupravy, které však budou jezdit už jen v pracovních dnech a zajistí zhruba polovinu všech spojů. „O víkendu už budou lidé jezdit jen novými CityElefanty,“ upřesňuje Pošta.
Většina cestujících to vítá. „Vážně se v tom nedá jezdit. Nepřečtete si noviny, protože to strašně hází. Neslyšíte, co kdo říká, protože motory hučí. Dveře ani okna nejdou zavřít. Ani na toaletu si neodskočíte, protože vypadá děsně. Už několikrát se mi také stalo, že se vlak rozbil a my čekali na další spoj,“ shrnuje zážitky z „panťáku“ Zdena Horká.

Chlouba železnice

Přitom svého času byly pantografy chloubou železničářů. I když jde o stroj starý téměř půl století, jsou tyto jednotky svými parametry, vzhledem k tehdejším možnostem socialistického průmyslu, dodnes hodné obdivu. „Po technické stránce šlo o velmi zdařilé vlaky, které v době zavádění nabízely cestujícím větší pohodlí než jiné soupravy. Pantograf byl jedním z prvních nízkopodlažních vozidel. Nespornou výhodou byly centrálně ovládané dveře a dvě kabiny pro strojvedoucí na obou koncích soupravy. Pantografy byly oblíbené a lidé je vnímali podobně jako dnes CityElefanty,“ tvrdí Pošta. Milovníci železnic mu dávají za pravdu. „Je to skvost ze šedesátých let. Skutečně to byl na svou dobu nadčasový vlak s moderním designem. V současnosti už je to morálně i technicky starý vůz. Dnes patří spíše do muzea. Podle mě ale na čestné místo,“ míní třiatřicetiletý sběratel Michal Paur, který se vlakům věnuje od dětství.

Chvála i kritika

Na internetu pějí chválu na „panťáky“ i další nadšenci. „Žabotlam je náhodou vrchol designu Českých drah, bude obrovská škoda, až nebudou jezdit. Mám dojem, že se z železnice vytrácí kreativita a všechny nové modely po celém světě jsou si hodně podobné,“ stěžuje si na českém dopravním serveru K-report jeden z návštěvníků. „Design pantografu je možná povedený, ale přestárlé jednotky už do moderní železniční dopravy nepatří. Něco jiného je si prohlížet fota, a cestovat tím denně do práce,“ protestuje další čtenář.
Podle Pošty budou v příštím roce na trati přibývat další CityElefanty. „Jejich nasazení v pracovní dny bude stále častější. Staré pantografy tak dojezdí ve chvíli, kdy je nahradí nové soupravy. Předpokládáme, že to bude při zavedení jízdního řádu 2011,“ říká Pošta.

K čemu první třída?

To, co lidé nejvíce vyčítají CityElefantům, je zavedení první třídy. Příměstské vlaky totiž nejvíc využívají cestující, kteří mají průkazku. Ti by si za komfortnější oddíl museli připlatit. „Nikdy jsem nikoho v první třídě neviděl. Přitom nás odtamtud průvodčí vyhazuje. Je to na nic,“ míní Milan Dvořák. Přesto dráhy podle Pošty o zrušení jedničky neuvažují.