Britští Napalm Death míří do Chebu

Legendární zakladatelé hudebního žánru grindcore představí v kulturním centru Svoboda nové album Utilitarian.

Zpěvák Mark „Barney“ Greenway, basista Shane Embury, kytarista Mitch Harris a bubeník Danny Herrera. Britští grindcoristé Napalm Death vyrazili znovu na česko-slovenské turné a tentokrát neminou ani Karlovarský kraj. Do chebského kulturního centra Svoboda dorazí dvacátého března.

Turné s přízviskem Brutal Assault Tour 2012 protne kromě Chebu ještě Jablonec, Pardubice, Ostravu, Slavonice, Trenčín a Košice. Vstupenky stojí v předprodejních sítích 270 korun, na místě 290 korun.

Napalm Death budou na koncertní šňůře propagovat jejich v pořadí už patnácté album Utilitarian, které vydali jen pár dní předtím, než vyrazili na turné. Jako support se na celém turné pod názvem Brutal Assault Tour 2012 představí dvě přední české formace v podobě kapel Hypnos a Brutally Deceased.

Od Scum po Utilitarian

Od památného debutu Scum z roku 1987 již obdarovali Napalm Death své fanoušky celou řadou alb. Přesto je každá jejich připravovaná deska očekávána s velkým napětím. Dalším zářezem do bohaté diskografie kapely je teď v Chebu představované album Utilitarian, v pořadí patnácté. Birminghamská kapela ho vydala dvanáctého února. Ve studiu spolupracovala s producentem Russem Russelem, který je podepsaný pod řadou alb z posledních let, včetně toho předposledního Time Waits for No Slave.

„Otcové grindcoru opět dokazují, proč je člověk nemůže přehlédnout mezi spoustou kapel tohoto stylu. Oni jsou totiž jiní. Opět sází na přímočarost a chytlavost. Střídání rychlých a středních temp je už jejich poznávací značkou,“ vystihl hudební kritik Jan Škarka podstatu alba z roku 2009. Stejnou zábavu nabídnou Napalm Death i teď s Utilitarian.

Proměny kapely

Napalm Death jako zakladatelé grindcoru fungují už třicet let. Přesto se podobně neutuchající invencí a zápalem pro hudbu, jaký má tato čtveřice, může pochlubit jen málokterá ze skupin.

Než dospěli k radikálnímu pojetí debutového alba Scum v roce 1987, prošli v osmdesátých letech mnoha proměnami. „A snad ještě pestřejší osud měli muzikanti, kteří se na jeho podobě podíleli,“ říká hudební kritik Alex Švamberk.

Kytarista Justin Broadrick později založil temné industriálně laděné Godflesh a spolupracoval s Jarboe. Bubeník Mick Harris hrál později v Zornových Painkiller a založil Scorn zaměřené na dark ambient, v nichž zpočátku hrál i baskytarista Nicholas Bullen.

Právě ten společně s bubeníkem Milesem Ratledgem v roce 1981 Napalm Death v Birminghamu založil. Zpočátku se pod vlivem Crass zaměřili na anarchopunk a vystupovali před Amebix. Změna orientace přišla v polovině osmdesátých let. V roce 1983 se Bullen setkal s kytaristou Justinem Broadrickem, s nímž se věnoval zvukovým experimentům v jeho souboru Final. V roce 1985 Napalm Death požádali Broadricka, aby se k nim přidal. Milese záhy vystřídal nový bubeník Mick Harris. S novými členy se skupina pustila do radikálních experimentů, které vyvrcholily na debutu Scum z roku 1987, kde Napalm Death nabídli tu nejextrémnější formu hudby – výbuch koncentrované energie soustředěný do několika sekund. Říkalo se tomu blast snare.

Vteřinová skladba

Dál však už jít nešlo. Těžko natočit kratší skladbu, než je sekundová You Suffer. Během natáčení také Bullen a Broadrick odešli. Nahradili je kytarista Bill Steer a zpěvák Lee Dorian, kteří nahráli druhou stranu debutu. Trio, které natočilo první půlku Scum, se však ještě jednou sešlo ve skupině Scorn, kterou založil Mick Harris v roce 1991. Až do roku 1995 v ní působil Bullen a na raných nahrávkách jako host hrál i Broadrick.

Bullen pak hostoval s Germ, podílel se na projektu Umbilical Limbo a pod různými pseudonymy natáčel sólová alba. V duu s producentem a baskytaristou Billem Laswellem natočil desku The Bass Terrors. V roce 2009 se představil v pražském Chapeau Rouge se sólovým projektem Alienist, zaměřeným na dark ambient.

CO JE TO GRINDCORE

Hudební styl charakteristický silně zkreslenými, podladěnými kytarami a rychlým bubnováním. Grindcorové skladby jsou často velmi krátké a někdy trvají jen pár vteřin. Skladba Death You Suffer od Napalm Death je údajně s délkou nepatrně přesahující jednu vteřinu nejkratší písní vůbec.