Brno 2020: kam povedou linky tramvají?

Do deseti let pojedou tramvaje v Brně tunelem k univerzitnímu kampusu, na sever Lesné i do Kamech.

Lidem z Holzovy ulice v Líšni se už za deset let možná cestou do práce naskytne za okny tramvaje pohled na spoustu zeleně. Dopravní urbanisté magistrátu totiž plánují obnovit tramvajovou trať zrušenou v 60. letech minulého století.

Ta má vést ze smyčky Stránská skála mezi poli k depozitáři historických vozidel technického muzea. Mezi pražci za desetiletí vyrostly stromy a koleje nenechavci prodali do sběrných surovin. „Výhodou je, že pozemky pod tratí vlastní město. Odstranění původního podloží kolejí a elektrifikace trať asi prodraží,“ myslí si dopravní urbanistka Zdeňka Šamánková z odboru územního plánování a rozvoje magistrátu Brna.

Tramvaj za plotem

S obnovou linky ale asi nebudou někteří Brňané souhlasit. Od zrušení trati totiž jen pár metrů od kolejí vyrostly zahrádky rodinných domků v Holzově ulici. „Autobusové linky nám bohatě stačí. Nechci, aby za plotem skřípěly tramvaje. Snad jedině, že by tu vyrostla protihluková bariéra,“ říká Petr Babák, který v Holzově bydlí. Babáka může těšit, že problém s tramvajemi, které by měly ulehčit autobusům brněnské části, ve které rostou nové bytové domy, zatím řešit nemusí. „Prioritou města je přivést tramvaj do bohunického kampusu Masarykovy univerzity, dále do severní části Lesné a do vznikajícího sídliště Kamechy. Na to by město peníze najít mělo. Rozvoj dalších tratí závisí na novém územním plánu a rozpočtu,“ uvedl náměstek primátora Martin Ander.

Stávající autobusové linky, kterými jezdí lidé do fakultní nemocnice a studenti do kampusu, praskají ve švech. „Nové spojení by uvítali především pacienti, kterých se sem sjíždí každý den stovky,“ uvedla lékařka Radka Gottwaldová. Podle Šamánkové do Bohunic míří deset tisíc lidí denně. Kudy tramvaj pojede, je jisté – tunelem. „Zastávku Osová linek číslo 5 a 8 přesuneme pod silniční most a tramvaj odbočí do kopce hloubeným tunelem za šest set milionů korun k zastávce Fakultní nemocnice. Když bude třeba, prodloužíme trať až k multifunkční hokejové aréně, která vyroste u kampusu,“ popsala Šamánková.

Koleje na mostě v Merhautově ulici, které dnes nikam nevedou, využije další plánovaná linka. „Tramvaj linky číslo 5 bude pokračovat z dnešní smyčky Štefánikova čtvrť dále ulicemi Merhautovou a Seifertovou do nové smyčky, která bude nejspíše naproti ulici Okružní. Záměr byl trať vést až k dnešní autobusové konečné u Billy v Okružní ulici, ale šířka ulice u Majdalenek a hlukové limity to asi nedovolí,“ uvedla Šamánková.

Hlukové limity, které se měří na fasádě domu, nikoli uvnitř, prozatím zablokovaly i další projekt. „Na překládce kolejí z ulice Dornych do Plotní ulice již měli dělníci pracovat. Nestaví kvůli domu s pavlačemi do ulice,“ popsala urbanistka. Vedle nedostatku peněz jsou problémem i tramvaje. „Dopravní podnik kupuje všemožné typy tramvají a my podle toho pak stavíme město,“ dodala Šamánková.

Brněnské „diametro“

Nejambicióznějším projektem je severojižní kolejový diametr, tedy dopravní tepna přetínající střed města. Přezdívá se mu brněnské metro. „Z Tišnova do Řečkovic pojede vlak po stávající vlakové trati. Na zastávce Tylova vjede do tunelu, ze kterého se nakrátko vynoří v Králově Poli, ale po chvíli opět zmizí pod zemí. Vynoří se až za novým odsunutým vlakovým nádražím v ulici Masná. Dál bude pokračovat po stávající železnici až do Slavkova u Brna,“ popsal krajský vedoucí odboru dopravy Rostislav Snovický. Stavět se bude až po dokončení nového nádraží, jehož termín je dnes nejistý. „Ale už během jeho stavby je třeba s diametrem počítat,“ uzavřel Snovický.

Co si o těchto plánech myslíte vy? Pište na redakcebrno@mf.cz