Být umělcem života

Josef Považan je více než cokoli jiného bytostným umělcem, sochařem interiérů, šperkařem detailů a intuitivním spolupracovníkem developerské společnosti IMPACT-CORTI, u jejíhož zrodu před lety stál. Své návrhářské kvality prověřil jak v interiérovém a architektonickém studiu de.fakto, tak v současné vlastní firmě Realty Administration.

Pochází z umělecké rodiny. „Můj otec, malíř a sochař, vždycky obdivoval moji schopnost propojovat práci s prožitky, s jídlem, procházkou. Znám spoustu lidí, kteří se snaží jen co nejrychleji dostat z bodu A do bodu B. Já chci tu cestu procítit, prožít. Pak samy přicházejí náhody, otevřenost k detailům, podnětům, hodně se bavím s lidmi, tak se dostávám i k zajímavým obchodům,“ popisuje Josef Považan základní krédo svého života a způsob, jakým zprostředkovává koupi a prodej realit. Z barvitého vyprávění návrháře vystupují obrazy rodiny s uměleckou duší, která s dvěma malými chlapci odešla do německé emigrace. Dětství ovlivněné výtvarnými díly otce (Július Považan) zavedlo mladšího syna Ivana k architektuře a budoucnost staršího Josefa nasměrovalo nejprve ke studiu sochařství, později šperkařství a interiérového designu na umělecké akademii ve Frankfurtu nad Mohanem. Sochařské pojetí architektonické hmoty a prostoru se promítá do všech jeho realizací. Práce s kamenem a kovem naučila výtvarníka znát jejich potenciál a hranice využití. Šperkařské cítění se přetavilo do hry se strukturami, povrchy materiálů, žilkováním kamene. Díky detailní práci se strukturami se interiér v jeho rukách stává samostatným uměleckým dílem. Ne vždy je snadné přesvědčit zákazníka o hodnotě takové práce a kreativity.

„Díky své klikaté cestě vím, jak materiály pracují a kam je umístit. Je však důležité je zkombinovat s praktickým využitím. V jedné z realizací jsem obkládal starými řezanými cihlami kuchyňskou zeď. Za plotnu bylo nutné dát silné, centimetrové sklo na trnech, struktura stěny tak zůstala zachována a údržba přitom byla velmi snadná,“ říká ke svému pojetí. Nabízí se otázka, zda jsou na našem trhu lidé, kteří dokáží takovou práci docenit. Odpovědí může být jeden příklad za všechny.

#####Kouzlo starých časů

„Jeden z lidí, se kterými jsem profesně provázaný již několik let, byl původně mým nájemníkem. Nakonec ode mne koupil celý činžovní dům a později si objednal i rekonstrukci secesní továrnické vily v Králově Dvoře. Několik dnů jsem v ní bydlel a dolaďoval funkčnost jednotlivých detailů,“ vypráví o zvláštních shodách okolností Josef Považan. Bílá fasáda objektu přechází do bílých tónů vnitřního interiéru, půdní prostor ve stejné barvě ozvláštňují netradičně osvětlené prvky. Stropy s freskami ladí s koženými sofa se zvláštní povrchovou úpravou i s pečlivě vybíranou dlažbou. Vilu po čase majitel vyměnil za zámeček v Klecanech, jehož vnitřní zařízení rovněž svěřil osvědčenému návrháři. Zvládnout prostor o obytné rozloze 3300 m2 vyžaduje um nabytý léty zkušeností a přehled o prověřených dodavatelích z různých částí Evropy, například z Milána, kde se pro 300 m2 obývacího pokoje vyráběl jídelní stůl.

Kompletní přestavba zahrnovala vybudování velkého bazénu, rozlehlého vinného sklepa a zimní zahrady, včetně dodávek veškerého zařízení od pozlacených klik až po koncertní křídlo. Stejně zásadní rekonstrukce, avšak zcela jiného charakteru, se týkala venkovského statku v Mirošovicích. Pro anglického majitele vytvořil Josef Považan z bývalého kravína luxusní rezidenci s ponechanými klenbami, přiznanými trámy, řadou francouzských oken směřujících do zahrady a s vnitřním prostorem nenápadně předěleným plochou čirého skla bez rámu zasazenou do nosných zdí. Sídlo bylo roku 2009 v deníku The New York Times vyhlášeno nejkrásnější venkovskou nemovitostí v ceně do 1,5 mil. dolarů. „Nejvíc mě zajímají staré rozpadlé stavby, na kterých nikdo nenapáchal žádné škody. Jsou to většinou vesnické objekty, na jejichž přestavbu nebyly peníze, a tak majitelé nestihli pokazit kouzlo původní architektury,“ dodává designér.

#####Patina s moderními prvky

Aby si dům zachoval svůj ráz a volně dýchal, byly v přízemí ponechány klenby, žulovým blokům točitého schodiště zůstal jejich hrubý povrch a například zeď v jednom z bytů je obložena pískovcem s vyfrézovanými rýhami, jenž sám o sobě připomíná strukturální plastiku. „Používám staré techniky, papírové šablony, ozdobné válečky s ornamenty, benátský štuk vytvořený špachtlí a zlacení metalem. Mám už vyzkoušené řemeslníky, kteří pro mě dělají na různých projektech. Trvalo dlouho, než jsem je našel. Během let jsem nabral škálu vizuálních efektů a teď je uplatňuji,“ dodává architekt. „Často se mi stává, že prodám věci, které jsem dělal pro sebe. Mám k nim nejosobnější vztah, proto asi oslovily i někoho dalšího. Baví mě tvořit nové a nové prostory. Když vidím nějaký objekt poprvé, přesně vím, jak by měl vypadat.“

#####Shanti neboli „rovnováha“

Stejné jméno jako nemovitost v Rokytnici nese i další z aktivit Josefa Považana, salon thajských masáží v Praze (viz úvodní foto). Přízemí a suterén smíchovského činžovního domu proměnil v oázu asijského klidu se soškami meditujícího Buddhy. Prostoru původně zamýšlenému v bílé dnes dominuje zlatá, hnědá a fialová, které obejmou návštěvníky od prvního okamžiku hmatatelnou péčí. „Tento koncept vznikl intuitivně. Často se mi při práci stane, že hotový návrh změním během sekundy. Je to jako s vínem. Své představy nechávám plně dozrát a ve výsledku získám řešení, které je mnohem působivější než původní záměr,“ říká o svých vizích návrhář. V současné době dokončuje spodní, „lázeňské“ podlaží, v němž tentokrát skutečně vládne bílá zdůrazněná silnou vrstvou solné podlahy a kde si mimo klasické bylinné či olejové masáže mohou partnerské dvojice dopřát společnou masáž, sprchu pro dva i saunu. Založení studia Shanti se časově kryje s odchodem Josefa Považana z ateliéru de.fakto a vypovídá o nové etapě jeho života, v níž se umění prožitku posouvá k duchovním světům a celkové péči o tělo.

*

Josef Považan

Vystudoval obor sochařství a tvorbu šperků na umělecké akademii ve Frankfurtu nad Mohanem, později přibyl i obor návrhářství interiérů. Hned po studiích založil vlastní ateliér JP Design. Po příchodu do České republiky se stal spoluzakladatelem společnosti IMPACT, s. r. o., dnes Impact-Corti, a. s., s níž doposud spolupracuje. Od roku 1999 do 2009 jako spolumajitel pracoval v architektonickém a interiérovém studiu de.fakto. V současné době je majitelem firmy Realty Administration a dvou projektů – Residence Shanti v Krkonoších a Shanti Thai Massage v Praze 5.

*Foto: Iveta Kopicová*