Českým záchranářům bude pomáhat dron s nočním viděním

Představení armádního dronu BRUS na kbelském letišti

Představení armádního dronu BRUS na kbelském letišti Zdroj: ctk

Představení armádního dronu BRUS na kbelském letišti
Představení armádního dronu BRUS na kbelském letišti
Představení armádního dronu BRUS na kbelském letišti
Představení armádního dronu BRUS na kbelském letišti, kterého se zúčastnil i kardinál Dominik Duka
Dron BRUS
7
Fotogalerie
Vojenský technický ústav (VTÚ) vyvinul nový bezpilotní prostředek Brus. Určen je především pro záchranné a humanitární účely. Dron je vybaven kamerami denního i nočního vidění, může nést i další technická zařízení. VTÚ ho poprvé nasadil po výbuchu v muničních skladech ve Vrběticích. Stroj se představil na vojenském letišti ve Kbelích v Praze.

VTÚ se ve svém odštěpném závodě VTÚLaPVO (Vojenský technický ústav letectva a protivzdušné obrany) vývojem bezpilotních prostředků zabývá od počátku 80. let. První stroje s označením Sojka vyvinuté pro československou armádu vážily desítky kilogramů a byly určeny především pro letecký průzkum. Další sloužily třeba pro cvičné střelby, kdy se střelci trefují do taženého pytle.

Jako poslední byl vyvinut systém Brus, stroj s kolmým startem se šesti rotory. „Je možné ho osadit denní kamerou, noční kamerou, je tam laserový dálkoměr, laserové ukazovátko,“ řekl novinářům ředitel VTÚ Jiří Protiva. Osazen také může být gyroskopicky stabilizovanou hlavicí. VTÚ podle Protivy všechny drony staví pro záchranné a humanitární účely. „V žádném případě nepřemýšlíme o tom, že bychom na ně nasazovali nějaké zbraně nebo zbraňové systémy,“ poznamenal.

Brus byl ještě v době dokončování zkoušek nasazen po výbuchu munice ve Vrběticích, kde při monitorování situace nalétal přes 70 hodin. VTÚ nyní podle Protivy jedná o jeho využití ve složkách Integrovaného záchranného systému, hodit by se mohl i vězeňské službě a celníkům. Podobná zařízení využívá i armáda při misích.

Ve vzduchu vydrží 40 minut

Brus může zůstat ve vzduchu podle Jiřího Kuzdase z VTÚ 40 minut, dolet je deset kilometrů a vystoupat dokáže do 1000 metrů. Nese dvě kamery noční a denní, které je možné během letu přepínat. „Pro účely integrovaného záchranného systému se ukazuje, že je výhodnější noční vidění, protože na noční kameře jsou vidět rozdíly teplot,“ poznamenal Kuzdas. Snadněji tak může být třeba odhalen někdo, kdo utíká křovím. Stroj by podle něj mohl nést také chemická nebo radiační čidla.

Dnešní prezentace se zúčastnil kardinál Dominik Duka, který si vyzkoušel jeho pilotáž. Ocenil, že podobná zařízení dokážou lidem pomáhat a vyjádřil přání, aby byla využívání pokud možno pro mírové účely.

Podle náměstka ministra obrany Tomáše Kuchty resort připravuje nevyužívané letiště v Brdech, kde by se mohly podobné stroje zkoušet. Vzniknout by mohlo v řádu měsíců.