Cesta do Nového Veselí řidiče straší
Z dříve pohodové silnice II. třídy mezi Žďárem a Novým Veselím se v zimě stala past na řidiče. V půlce prosince jich tam desítky skončily mimo vozovku. A převážná většina aut ve stejném místě. Na rovném
úseku jen několik desítek metrů od cedule Nové Veselí.
Důvod je jednoduchý: silničáři přestali kvůli ministerskému rozhodnutí od letošní zimy solit asi šestikilometrový úsek, frekventovanou hlavní spojnici s krajským městem a dálnicí D1 v chráněném území.
„Před Vánocemi proběhly dvě schůzky s ochranáři a nedošlo k žádnému průlomovému obratu v solení. Sůl využíváme pouze za mimořádných povětrnostních podmínek, tedy v době vzniku ledovky, nebo při
vzniku souvislé ledové vrstvy,“ obhajuje postup šéf žďárských silničářů Jiří Kašpárek.
Přesný počet nehod není možné zjistit, protože nešlo o vážné karamboly se zraněním nebo statisícovými škodami. Policisté jich vyšetřovali jen malý zlomek, v prosinci to bylo pět kolizí. Nejvážnější srážka několika aut se stala u Radonína a na několik hodin cestu zablokovala.
„Silnice v tu dobu byla zledovatělá, pokryta částečně ledem a částečně ujetým zledovatělým sněhem se slabou vrstvou posypu,“ uvedla policejní mluvčí Jana Martincová. Při hromadné srážce se tři lidé lehce zranili, škoda dosáhla 190 tisíc korun.
Problémy řidičů mnohem lépe dokumentují fotografie od lidí z novoveselských firem. Redakce Sedmičky má k dispozici dvacet snímků podobných nehod, které kolují po internetu. Všechny jsou ze stejného místa zhruba padesát metrů od značky začátek (konec) obce.
Ve stejném místě bouraly i známé tváře – europoslanec Ivo Strejček a podle informací Sedmičky i předseda Strany zelených Ondřej Liška. Strejček dostal smyk týden před Štědrým dnem, kdy bylo minus dvacet stupňů.
„Byla to stoprocentně nejhorší silnice, po které jsem ten den jel,“ říká žďárský europoslanec,
který se vracel ze zasedání ve Štrasburku. Protože mrzlo a sněžilo, jel údajně pomalu, zhruba třicetikilometrovou rychlostí. Silnice ale byla pokrytá ledem, jízdu ztěžovaly i vyjeté koleje.
„Budu se ptát vedení kraje, jak bude dál postupovat. Myslím si, že je potřeba zabránit svévolnému
vymezování takových úseků. Lidský život má větší hodnotu než šest mloků, a to říkám se vší úctou k přírodě,“ doplňuje Strejček.
Podle pracovníka Správy CHKO Žďárské vrchy Josefa Havelky si na stav silnice stěžují hlavně řidiči, kteří zde měli problémy. „V týdnu před Vánocemi projelo naše auto při šetření mnoho silnic na území CHKO, nejrychleji jezdili řidiči na čerstvě chemicky ošetřeném úseku mezi Žďárem a Novým Veselím. Přestože sůl nerozpustila všechny zmrazky, jelo jich zde mnoho téměř stokilometrovou rychlostí,“ tvrdí
Havelka.
Ostatní řidiči, kteří jezdí opatrně a respektují jiné vlastnosti silnic v zimě, podle něj problémy nehlásí: „Osobně jsem hovořil s některými z těch, kteří tudy jezdí denně do práce. Proč oni neskončili mimo vozovku?“ ptá se ochranář.
Zkušenosti řidičů mluví poněkud jinak: pod velkou většinu nehod se podepsaly vyježděné a zmrzlé hrbolaté koleje. „Kdo tam vjel rychleji než čtyřicítkou, tak ho to vymrštilo do příkopu v protisměru. Měl jsem ve firmě návštěvu. Když odjížděla, upozorňoval jsem ji na to místo. Za pět minut bylo auto v příkopu s vyzutou zadní pneumatikou, naštěstí ke zranění nedošlo,“ popisuje Pavel Kysilka pracující v Novém Veselí.
„Když už silničáři nemohli solit, tak měli o to více použít drť, ale ta se objevila až tak za tři dny,“ poukazuje Jaroslav Fejt, další z řidičů, kteří tudy denně jezdí do práce.
Čtenáři Sedmičky mají jasno. V anketě na sedmicka.cz ze 120 hlasujících plné dvě třetiny
hlasovaly pro to, aby silničáři úsek ošetřovali posypovou solí.
PROČ SILNIČÁŘI SILNICI DO NOVÉHO VESELÍ NESOLÍ?
• U Radonína je chráněné území, kde se vyskytují vzácné pcháčové a ovsíkové louky, tužebníkové lady a také jasanovo-olšové louky.
• Koncem června 2010 silničáři požádali o výjimku, pracovníci Agentury ochrany přírody a krajiny žádost
zamítli. S odvoláním na ministerstvu silničáři neuspěli, solit můžou pouze za mimořádné situace.