Chcete kolo do tramvaje? Dobře, ale pořádně nám zaplatíte
Plzeň po vzoru dalších větších měst nabízí od začátku července cyklistům službu, po níž dlouho volali. V sobotu, neděli a ve svátečních dnech mohou přepravit kolo ve všech vozech veřejné dopravy. To je ta dobrá zpráva. Ta horší je, že za převoz kola cyklisté zaplatí dvacet čtyři korun, pro rodinu s více koly to už je docela drahá záležitost.
Pokud nemá cyklista lístek na tramvaj ani nabitou Plzeňskou kartu, může si koupit jízdenku u řidiče. Ale pozor, i tato varianta patří spíš mezi špatné zprávy – musí totiž zaplatit čtyřicet korun. „Jízdné je prostě nesmyslné, vždyť ostatní zavazadla a třeba i kočárek jsou zadarmo,“ říká náměstek primátora Petr Náhlík, který kola do vozů MHD dlouhodobě prosazuje.
Vedení plzeňských dopravních podniků, které návrh na čtyřiadvacetikorunovou taxu podávalo, ale argumentuje tím, že převoz by měl být spíš nouzovým řešením pro cyklisty. „Kolo je navíc omezením pro další cestující,“ tvrdí generální ředitel dopravních podniků Michal Kraus.
Rodina? Víc než stovka
Podle plzeňské cykloprůvodkyně Radky Žákové je nabízená možnost přepravy ideální hlavně pro lidi z centra města. „Především rodiče s dětmi by mohli vyrazit třeba tramvají na konečnou na Košutku a tam jezdit na kole v příjemnějším a bezpečnějším prostředí, nemusejí překonávat rušný střed města. Navíc odpadá obava ze špatného počasí nebo únavy dětí,“ nastiňuje cykloprůvodkyně, která se však domnívá, že mnoho cyklistů služby dopravních podniků nevyužije.
„Přepravné je totiž nevstřícné, rodina s dětmi zaplatí za jednu jízdu přes stovku. Přitom podporou přepravy se mohou na kola dostat i svátečnější jezdci. Plzeň by měla prostě eliminovat automobilovou dopravu a toto je jeden ze způsobů,“ vysvětluje Žáková. Městský radní Vladimír Tichý to vidí trochu jinak. „Hlasoval jsem pro návrh dopravních podniků. Myslím, že je to vstřícný krok pro cyklisty v nouzi, když píchnou duši nebo podobně. Kolo zabírá dvojnásobek místa než cestující, proto mi dvacet čtyři korun za jízdu připadá logické,“ reaguje Tichý.
Jinde jsou vstřícnější
V Praze, Ostravě a Brně funguje systém přepravy kol už delší dobu, ceny za službu jsou podstatně nižší. V hlavním městě neplatí cyklisté za přepravu kola nic. S bicyklem mohou nastoupit na poslední plošinu vagonu metra, minulý rok se služba rozšířila i na tramvaje. Největší město Moravy už od cestujících s kolem nějaké peníze vyžaduje.
Přestože je v Brně veřejná doprava dražší než na západě Čech, za kolo se platí míň. Za hodinu jízdy zaplatí cyklista jedenáct korun, tedy polovinu jízdného. Navíc vás s kolem vezmou úplně všude, dokonce i na loď!
„Myslím, že v Brně mají optimální systém,“ chválí Jihomoravany cykloprůvodkyně Žáková. V Ostravě se za kolo platí deset korun, i tady je výhodou variabilita. Pokud se MHD přepravujete s kolem častěji, můžete si zakoupit výhodnější předplatné.
Se špinavým kolem ne
Provozní ředitel plzeňských dopravních podniků ale plzeňský model brání. „Musíme zohlednit to, že kolo může ostatní omezit, ohrozit, případně i znečistit,“ varuje Václav Zikmund. Špinavé kolo by se ale do plzeňských vozů MHD nemělo dostat, bude pouze na řidiči, jestli cyklistu dovnitř pustí. A právě špinavé kolo, přeplněný vůz nebo plošina zaplněná vozíčkářem nebo kočárkem může znamenat stop.
„V jednom voze mohou jet maximálně dvě kola,“ připomíná ještě Zikmund. Plzeňan Petr Brabec přesto víkendovou jízdu MHD zvažuje. „Jezdíme s dětmi na kole pravidelně na výlety, nevýhodou je to, že vyrážíme stále z jednoho místa a děti toho zatím moc neujedou. Přeprava kol by to mohla vyřešit, pro děti by to bylo určitě pestřejší. Často ale jezdit asi nebudeme, cena je přece jen dost vysoká,“ myslí si Plzeňan. Sváteční cyklista Radek Volák službu využije.
„Třeba na Košutku nebo do Lobez si někdy pomůžu MHD, je to pro mne moc do kopce. Ty peníze na to obětuju, jinak bych tam nedojel,“ vysvětluje s úsměvem. Naopak zcela proti cyklistům ve veřejné dopravě je Karel Stehlík. „Kolaři mají přece jezdit na kole a ne v trolejbusu,“ nekompromisně konstatuje. Zkušební provoz končí na konci září, poté dopravní podniky novou službu vyhodnotí. „Dlouho trvalo, než se kola do MHD vůbec dostala. A i když mi jízdné přijde zatím vysoké, beru to jako první mezikrok k tomu, aby byla přeprava kol běžnou službou,“ věří náměstek Náhlík.