Chrudim je blíž obchvatu. Po 70 letech

Více než dvacet tisíc aut každý den dusí Chrudim. Už sedmdesát let město čeká na obchvat. Teď se mu přiblížilo

Dobrá zpráva pro Chrudim. Vykoupeno je už devadesát procent pozemků pod budoucím obchvatem města. Letos by navíc měl odstartovat archeologický průzkum. Tou špatnou zprávou ovšem je, že na zahájení stavby není ve státním rozpočtu ani koruna.
Jednu z nejtěžších překážek, která stojí v cestě obchvatu, se daří zdolávat na výtečnou. Vykoupit už zbývá pouze deset procent potřebných pozemků. „Výstavbu nových silnic komplikují nejvíc právě výkupy,“ říká přitom šéf pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr. Zbývající desetina spadá většinou na nezvěstné majitele. Za přispění vedení města se je ředitelství snaží vystopovat.

„Pomocí matriky se je pokoušíme najít, tak aby byla celá trasa pozemkově čistá a stavba obchvatu mohla začít,“ vysvětluje místostarosta Petr Řezníček. Pokud by se to přece jenom nepodařilo, složí investor peníze u notáře a stavební úřad pak může vydat stavební povolení.
Ještě před bagry a buldozery vyjdou na vykoupené pozemky archeologové. Ministerští úředníci v lednou přislíbili na zahájení archeologického průzkumu uvolnit dvacet milionů korun, přestože s tím rozpočet původně nepočítal. „V průběhu března by do Fondu dopravní infrastruktury měla být částka přesunutá. Průzkum by tak mohl začít,“ věří Řezníček.

Jenže to je zatím poslední jistota. Kdy se ve státním rozpočtu najde přibližně 1,3 miliardy korun je ve hvězdách. Stát totiž uvolňuje peníze pouze na rozestavěné úseky silnic nebo na ty, které jsou financované za spoluúčasti Evropské unie.

Obchvat plánovali radní už za války

Chrudim se ke svému snu o obchvatu města blíží skutečně hlemýždím tempem. Už v roce 1941 totiž místní radní zadali vypracování regulačního plánu města. Ten jasně řekl, že stav tehdejší protektorátní silnice od Pardubic je neudržitelný a bylo navrženo její přeložení. Tipujete správně. Přibližně do stejných míst, kde má vést současný obchvat.