Číňané nakupují lahvovaný vzduch z Kanady

Číňané nakupují lahvovaný vzduch z Kanady

Číňané nakupují lahvovaný vzduch z Kanady Zdroj: Profimedia.cz

Mohl by se v lahvích balený a dovážený vzduch z Kanady stát řešením čínského smogového problému? Odpověď na tuto otázku možná zná kanadská firma Vitality Air, která prodává čerstvý vzduch z horské oblasti ve městě Banff. První várka 500 jejích vzduchových lahví o několika různých objemech se na čínském trhu vyprodala během dvou týdnů.

„Teď přijímáme spoustu předobjednávek na další zásilku a blížíme se k tisícovce kusů,“ řekl Harrison Wang, ředitel odboru Vitality Air pro obchod s Čínou. Vzduch se prodává v přepočtu za 350 až 400 korun podle velikosti nádobky.

Severní Čína se často halí do hustého smogu, zvláště pak během zimních měsíců, kdy lidé začínají vytápět domy uhlím. Ani letošní rok není výjimkou. Nedávno hlavní město Peking vyhlásilo vůbec poprvé nejvyšší - červený - stupeň varování před znečištěním ovzduší, kvůli němuž byly uzavřené školy a omezená doprava.

Spoluzakladatel firmy Vitality Air Moses Lam uvedl, že ho tento druh obchodního podnikání napadl, když viděl, jak kdosi na internetovém dražebním serveru eBay nabízí uzavřený igelitový pytlík vzduchu s vyvolávací cenou 99 centů.

Severní Čína se často halí do hustého smoguSeverní Čína se často halí do hustého smogu | Profimedia.cz

„Chtěli jsme se pustit do něčeho nezvyklého a zábavného, a tak jsme se rozhodli zkusit, jestli dokážeme prodávat vzduch,“ dodal. Lam, který bydlí v Edmontonu, pravidelně absolvuje čtyřhodinovou jízdu do Banffu, kde tráví deset hodin balením vzduchu.

„Je to časově náročný proces, protože každá lahev je plněná ručně. Mluvíme tady o čerstvém vzduchu, takže ty lahve nechceme prohánět nějakým strojem, kde by vzduch mohl kontaminovat pach oleje a maziv,“ uvedl. Zatímco v Kanadě si jeho produkty lidé kupují spíš jako kuriozitu, v Číně je berou coby spotřební zboží s reálným využitím.

„V Severní Americe považujeme svůj čistý vzduch za něco samozřejmého, ale v Číně je situace velmi odlišná,“ řekl. „Když může Čína dovážet jídlo a vodu, proč by neměla mít právo také na vzduch z dovozu?“