Čipové karty zatím cestující jen trápí

Snaha zavést v jihlavské hromadné dopravě nový systém jízdného zatím u cestujících vyvolává spíš hořké pocity.

Žlutým krabičkám v městských trolejbusech a autobusech sice modře svítí displeje, ale víc ty strojky zatím neumí. Jen označit jízdenku. Převratný systém čipových karet a elektronických turniketů, který měl začít fungovat od září, stále není v provozu. Specialisté předělávají jeho počítačový program. Zástupci Dopravního podniku nyní opatrně počítají s uvedením do provozu snad v dubnu.

Sami připouštějí, že jde spíš o přání než o závazek. „Ve hře je duben, ale je to neoficiální. Už jsme řekli několik termínů a vždy jsme z nich museli ustoupit, tak raději termín neříkám,“ naznačil šéf Dopravního podniku Josef Vilím.

Lidé nevědí, na jaký čas mají zaplaceno

Důvod pořízení novinky je dnes asi největší neznámou. Kdyby si Dopravní podnik udělal anketu mezi cestujícími, kterou si s dvacítkou lidí udělala Sedmička, zjistil by, že cestující v drtivé většině o změnu nestáli.

Nový systém nic nezměnil pro jednotlivé jízdy – běžnou jízdenku si lidé jako dřív označí ve voze. Majitelé časových jízdenek ale dostali plastovou čipovou kartu. Ta nese informaci o zaplaceném období.
Jenže údaje lze přečíst jen speciální čtečkou. Jedna je v předprodeji jízdného na magistrátu, další mají revizoři.

Čtečky ve vozech nefungují a cestující jsou proti revizorům v nevýhodě: na rozdíl od nich z karty nemohou vyčíst, dokdy si jízdné předplatili. Mají jen účtenku s datem – tedy kousek papíru, tak jako dřív. „Já špatně vidím, a tak někdy ty papírky omylem vyhodím. Pak se musím ptát revizora,“ zlobí důchodkyni Marii Kociánovou. „Vždyť to fungovalo, nebylo třeba nic měnit,“ souhlasí její vrstevnice Lubomíra Šatanská.

Nový systém se nelíbí ani mladým. Někteří věří, že je technicky zajímavý, ale komplikovaný. „Mladší lidi se s tím časem naučí, ale pro starší bude problém,“ míní student Petr Slavík.

Dopravní podnik se rozhodl pořídit nový odbavovací systém proto, že na něj může získat peníze z Unie. Systém má stát dvacet milionů korun, Evropská unie dá 16,5 milionu. „Trend v Evropě jednoznačně směřuje tímto směrem – kdybychom systém nekupovali teď, za dva roky by nás vyšel podstatně dráž,“ říká ředitel Dopravního podniku Vilím.

Dodavatelem systému je firma Mikroelektronika z Vysokého Mýta. Podle jejího obchodního manažera Tomáše Příhody způsobilo komplikace působení dvou okolností. „Je to souběh odbavovacího systému, který zatím v Česku není rozšířený, s použitím čipových karet, které jsou také nové,“ řekl Příhoda. Systém by měl přesně účtovat podle ujeté vzdálenosti včetně přestupů, započítat slevu nebo připočíst jízdné za spolucestujícího či zvíře. Jenže to vše se zatím programátorům nedaří skloubit.

Vývojáři Mikroelektroniky dál pracují a od března by podle Příhody měl systém být plně v provozu. „Děláme všechno, aby fungoval,“ řekl Příhoda. Prozatím by během března mělo funkce systému testovat jen padesát vybraných cestujících.
Vedení města příklon k novince podporuje. „Tudy jde přirozený vývoj. Vlastní zkušenost ale s čipovými jízdenkami v dopravě nemám,“ připustil náměstek primátora Radek Vovsík.

Dopravní podnik zatím Mikroelektronice nezaplatil a kvůli zdržení bude chtít po firmě snížení celkové ceny. „Nevěřili jsme v takovéhle komplikace. Určitě využijeme smlouvy o dílo, kde jsou stanovené sankce,“ řekl ředitel Vilím.

Čipovou Jihlavskou kartu by teoreticky mohl v budoucnu vlastník využít ke vstupu na koupaliště, do zoo, k účtování stravného či k cestování linkovými autobusy. „Rozhodli jsme se správně, lidé nám dají za pravdu. Ne hned, ale za rok, za dva ano,“ míní Vilím.